Overslaan en naar de inhoud gaan

Trending deze week: waarom iedereen bij ‘Group 7’ wil horen

Een simpel idee dat uitgroeide tot een wereldwijde TikTok-trend.
Sophia-James-Group-7-TikTok-Trend

Ben jij de afgelopen tijd gevraagd in welke groep je zit? Dat kan maar 1 ding betekenen: dé TikTok trend van het moment ‘Group 7’.

Het begon allemaal bij de Amerikaanse popartiest Sophia James, die voor de release van haar nieuwe single ‘So Unfair’ in één dag zeven bijna identieke video’s uploadde. Elke video die ze uploadde kreeg een label, dus de eerste video was ‘Group 1’, de tweede video ‘Group 2’, t/m ‘Group 7’. Dit deed ze om te achterhalen welke video met haar muziek uiteindelijk de grootste groep zou bereiken en het hoogste engagement zou opleveren. Eigenlijk was het een soort algoritme-experiment: de video die jij op je For You Page zag, bepaalde bij welke groep (1-7) je hoorde.

Uiteindelijk was Groep 7 de uitverkorene: met meer dan 83 miljoen views en 9 miljoen likes ging de video viraal en werd het een community op zich. Onder de comments noemden mensen zichzelf trots de ‘Group 7 elite’, en al snel haakten merken en creators aan bij de trend.

Waarom het werkte? Simpel. De trend gaf gebruikers het gevoel ergens bij te horen. Niet zomaar een random video waar je snel langs scrolt, maar eentje die voor jou bedoeld was alsof het algoritme je had gekozen.

Wat begon als een spontane actie zonder strategie, werd een les in online gedrag: FOMO en  community blijven dé succesfactoren op TikTok. De Group 7-trend is een perfect voorbeeld van hoe iets randoms op TikTok kan uitgroeien tot een community gevoel. En Sophia James? Die gaat nog een stap verder. Ze organiseert een echte Group 7 meet-up, zodat haar online community elkaar ook offline kan ontmoeten.

Lessen

Wat we hieruit kunnen leren: door het algoritme, de community en de viraliteit van TikTok slim te combineren, kunnen merken hun eigen trends creëren en snel zichtbaarheid genereren, zonder bestaande trends te volgen. Goede content zorgt er namelijk voor dat het juiste publiek bereikt wordt, ongeacht het aantal volgers.

Creative Social Agency Dorst & Lesser spot wekelijks de laatste trends op social, zodat je weet wat er speelt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in