Het bedrag is toegekend aan bureaus Motivaction en Trancity. Uit eerdere onderzoeken kwam naar voren dat de mediaconsumptie, de mate van herkenning en de waardering van de nationale media van Nieuwe Nederlanders substantieel verschilt van die van autochtone Nederlanders.
Bovendien wordt de groep van Nieuwe Nederlanders steeds groter: in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam maakt deze groep inmiddels meer dan de helft van de bevolking uit. Deze groep neemt echter nog beperkt deel aan de mediabereiksonderzoeken van NOM, CKO en NLO. Met het nieuwe onderzoek wordt dit gat gedicht.
De subsidie is verleend op basis van artikel 8.15 van de Mediawet 2008 en de Regeling subsidieplafonds 2013, die aan het Stimuleringsfonds voor de Pers de mogelijkheid bieden om tot maximaal de helft van de kosten subsidie te verstrekken aan ‘onderzoek dat betrekking heeft op de bedrijfstak in zijn geheel en dat van belang is voor de pluriformiteit van de pers of de Nederlandse journalistieke infrastructuur’.
In de aanvraag wordt aangegeven dat wanneer de persbedrijfstak c.q. de Nederlandse journalistiek zich onvoldoende bewust is van de ontwikkelingen rondom het bereik en de waardering van Nederlandse nieuwsmedia onder Nieuwe Nederlanders, de kans groter wordt dat deze doelgroepen zich meer gaan richten op internationale nieuwsmedia, die door alle digitale ontwikkelingen beter bereikbaar zijn dan ooit. En dat heeft gevolgen voor het bereik en de continuïteit van de Nederlandse nieuwsmedia.
Bron: Persinnovatie.nl
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!