Wat zijn de interesses, emoties en het wereldbeeld van jouw klantgroep? En hoe stem je jouw product of dienst perfect af op hun wensen? Om jouw klantgroep aan te spreken met een marketingcampagne, is het belangrijk dat je deze groep zo specifiek mogelijk maakt. Want als je iedereen aan wilt spreken, richt je je eigenlijk tot niemand. In dit artikel legt DPG Grow het belang van een specifieke klantgroep uit.
Bereik en begrijp je klanten
Als je weet hoe je marketingboodschappen creëert die echt aanslaan bij jouw klantgroep, bereik je hogere conversiepercentages en bouw je een krachtiger merk. Een campagne die goed getarget is, blijkt gemiddeld bijna twee keer zo effectief als generieke advertenties.
Een voorbeeld:
Je kunt een algemene marketingboodschap richten aan een 38-jarige werkende moeder die een modaal gezin met drie kinderen heeft. Óf je richt je campagne op Danielle, die drie kinderen onder de 6 jaar heeft, als front office manager werkt en altijd op zoek is naar snelle, maar gezonde maaltijden en naar manieren om meer tijd met haar kinderen en minder tijd aan het huishouden te besteden. Dat laatste is makkelijker. Met de huidige digitale tools is er enorm veel data beschikbaar waarmee je heel specifiek kunt targeten en jouw klanten effectief kunt bereiken.
Een veranderende klantgroep
De maatschappij verandert continu. Klantbehoeften veranderen mee, net zoals de beleving van consumenten. Het is daarom belangrijk om als merk de ontwikkelingen op macroniveau goed te volgen, evenals trends in je eigen markt die van invloed zijn op jouw business. Als de wensen van jouw klantgroep veranderen, is het slim om daarop in te spelen. Anders loop je het risico klanten kwijt te raken. Daarnaast kan het goed zijn om – wanneer je kansen ziet – een geheel nieuwe klantgroep aan te spreken. Het is niet makkelijk om je als bedrijf te herpositioneren of je strategie aan te passen, maar het is wel vaak noodzakelijk om als merk relevant te blijven.
Merken die succesvol inspelen op klantgroepen
De volgende voorbeelden zijn succesverhalen van merken die een nieuwe klantgroep zijn hebben aangesproken als gevolg van een veranderende markt, of als kans op schaalvergroting.
Gucci
Het Italiaanse designermerk Gucci werd ruim 100 jaar geleden opgericht. Het merk werd jarenlang gedefinieerd door materialisme, omdat alleen de rijken zich hun designertassen en -kleding konden veroorloven. Het dragen van het Gucci-logo was een statussymbool en een teken van elitisme en financieel succes. Gucci was een zeer succesvol merk in het midden van de jaren 2010, maar het publiek werd ouder. De controversiële, provocerende en gedurfde esthetiek die Gucci beroemd maakte, sprak millennials niet aan, omdat het niet meer aansloot bij hun culturele waarden. Om deze jongere generatie wel aan te spreken, herpositioneerde Gucci zich als een progressief, activistisch en uitgesproken merk. Een succesvolle transformatie die de laatste jaren veel omzet heeft gebracht. Als je naar de fashionshows of het Instagram-account van het merk kijkt, zie je hoe vooruitstrevend ze omgaan met topics als gender, diversiteit en inclusie.
Rabobank
De Rabobank stond voor een uitdaging toen de bank eerder dit jaar het imago wilde veranderen naar de belangrijkste voorvechter van een financieel gezonde maatschappij onder de klantgroepen ‘starters’ en en ‘gezinnen’. Een belangrijke stap richting financiële gezondheid, is het doorbreken van het taboe rondom praten over geld. Daarom ontwikkelde Rabobank de campagne Gezonde Geldgesprekken.
Om met deze campagne starters en gezinnen écht te raken was het niet alleen belangrijk om met titels te werken die passen bij hun belevingswereld, maar ook om de gespreksonderwerpen te laten aansluiten bij wat er speelt in hun leven. Bijvoorbeeld life events, zoals trouwen, kinderen krijgen, je eerste huis kopen of voor jezelf beginnen.
Rabobank koppelde mensen die zo’n life event nét hadden beleefd, aan mensen die juist op het punt stonden zo’n moment nog te gaan beleven. Van deze gesprekken werden artikelen geproduceerd die zowel in magazines als online werden gepubliceerd. Door deze op de juiste platformen te plaatsen hebben deze klantgroepen na de campagne een positievere houding ten aanzien van het merk en is de overweging van Rabobank toegenomen. Ook bleek er een significante stijging op imagostatements als ‘Rabobank helpt mensen een financieel gezonde toekomst op te bouwen’ en ‘draagt positief bij aan het welzijn in jouw woonomgeving’.
Research and insights van DPG Media
Wanneer je een specifieke klantgroep hebt, wil je die ook specifiek targeten in je advertenties. Daar kunnen wij je bij helpen. We doen continue onderzoek naar en verzamelen data over klantgroepen. Hierdoor kunnen wij je helpen met het effectief communiceren van de juiste marketingboodschap en slim inspelen op jouw klantgroep. Met onze uitgebreide analyses en inzichten over media- en marktontwikkelingen blijf jij als merk vooroplopen. Wil je meer weten? Bekijk onze services.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!