Premium

Ron Schneider (EY): ‘Marketing moet een feestje zijn voor het hele bedrijf’

CMO Studio | ‘Onze medewerkers zijn begin dertig. We hebben nog wel iets te doen aan ons imago.’

Ron Schneider te gast in CMO Studio
Videoproductie: Gig

Big consultancy’s treden steeds nadrukkelijker als wereldredder naar voren. Zo ook EY, het consultancybedrijf waar ‘mister San’ Ron Schneider de rol van director brand, marketing & communications invult. Daar zeggen ze: ‘Building a Better Working World’. En de vraag is meteen (want dat de andere drie die onder de vlag van ‘de grote 4’ opereren), hoe onderscheidend is dat dan? Nou, onderzoek wijst volgens Schneider uit dat EY wel voorop loopt. ‘We worden gezien als de meest duurzame.

Naast die leukste vrijwilligersbaan die er is (bij San dus), versleet Schneider een aardig rijtje grote dienstverleners. NS, Eneco, KPN, maar EY is toch een different cookie, gezien de giga internationale schaal. Recent kreeg EY (en dus Schneider) er op Adformatie stevig van langs over de meest recente campagne. Hoe gaat hij daarmee om? En kán hij iets met de kritiek?

Mis geen enkele aflevering

In onderstaande video is het gehele interview met Schneider te zien (iets meer dan een half uur), als shortcut zetten we hieronder een aantal quotes op een rijtje met de plek waar die in het interview te bekijken en te beluisteren zijn.

Het interview is net als altijd ook te beluisteren via je favoriete podcast-app (Spotify wellicht, of Apple Podcast, of Google Podcast). Mis geen aflevering en abonneer je op CMO Studio!

CMO Studio #05 - 2023: Ron Schneider (EY)

Shortcut-quotes

01:00 ‘De rode lijn in mijn carrière? Allemaal dienstverleners.’

03:00 ‘EY is een heel open, mensgericht bedrijf. (…) Waar ik wel aan moest wennen, is de schaalgrootte wereldwijd.’

05:00 ‘San is de leukste vrijwilligersbaan uit mijn leven.’

07:20 ‘Als er een consistent Accent voor reclameprijzen zou zijn, dan krijgt de San ‘m.’

10:30 ‘Waar EY nog kan winnen, is door de merkverhalen meer geïntegreerd neer te zetten. Zorgen dat alle elementen van onze business samengepakt – weliswaar in een b-to-be-context - bijna een Disney-achtig verhaal worden.’

12:00 ‘De Winnaar van de Week is de podcast “Het geheim van het meisje met de parel”.’

20:00 ‘EY bestaat 140 jaar (…), daar zitten een aantal waarden in die we nog altijd met ons meedragen. Betrouwbaar, onafhankelijk, een fijne club om mee te werken. (…) Er zit ook wel in dat het te corporate is en het wordt nog veel geassocieerd met accountancy terwijl we een veel bredere dienstverlening hebben.’

21:30 ‘We moeten ons van een wat eigentijdsere kant laten zien.’

22:10 ‘Onze padel-sponsoring werkt ook bij klanten goed. We hebben een vergaderlocatie waar ook ge-padeld kan worden. Dan kan je een clinic combineren met een inhoudelijke sessie. Dat geeft meer lichtheid aan het merk.’

23:00 ‘Als je echt een beter werkende wereld wil neerzetten, dan is inspiratie ook belangrijk. Een andere kijk, mensen aan het denken zetten. We sponsoren onder meer het Nederlands Film Festival. Als je met klanten naar een film gaat, dan heb je een ander gesprek dan bij een inhoudelijk rondetafelgesprek.’

24:00 ‘Bij de Dutch Design Week organiseren we een designtour met klanten en medewerkers om hen mee te nemen en te inspireren rondom een thema als duurzaamheid.’

27:30 ‘We worden gezien als mentaal marktleider op het gebied van duurzaamheid.’

29:00 ‘Het deed wel even pijn toen ik de column van Rocco Mooij op Adformatie voorbij zag komen.’

29:30 ‘Veel zakelijke dienstverleners voeren campagne rondom dezelfde containerbegrippen. Als je dat op een rijtje zet, gaat het wel heel veel over hetzelfde.’

30:00 ‘Onze campagne doet het op relevantie en op interesse van de doelgroep heel erg goed. Die thema’s slaan echt aan. Tegelijkertijd laat het ook wel zien dat we nog wat werk te doen hebben.’

30:30 ‘Onze medewerkers zijn gemiddeld begin dertig dus we hebben nog wel iets te doen aan dat imago als ik het zo lees.’

Terugkijken 2022

CMO Studio #1 - 2022: Brenda Smith (A.S. Watson): ‘Het rommelige is onderdeel van ons merk’

CMO Studio #2: Els Dijkhuizen (Heineken): ‘Birra Moretti was grotere introductie dan Heineken 0.0’

CMO Studio #3: Evita Stoop (IBM): Met technologie alleen creëer je geen oplossingen’

CMO Studio #4: Yvonne Nassar (Van Gogh Museum): ‘Een museum is niet alleen een plek waar je kennis háált’

CMO Studio #5: Egmont Philips (TCS): ‘Waarde van quantum-snelheid ligt voor marketeers vooral in klantinteractie’

CMO Studio #6: Marc Rondagh (Eredivisie): ‘We willen allemaal dat we Europees excelleren’

CMO Studio #7: Ard Bossema (Asahi-Grolsch): ‘Maak geen doos met brand-assets die elk land moet gebruiken’

CMO Studio #8: Arno de Jong (Nederlandse Loterij): ‘Het heeft niet zoveel zin om Koning Toto in te sturen voor Cannes’

CMO Studio #9: Erwin Dito (McDonald’s global): ‘Het kan verdomde eng zijn om creatief te zijn’

CMO Studio #10: Nadia de Waal (Justdiggit): ‘Misschien moet Cannes niet elk jaar’

CMO Studio #11: Charelle Akihary (Heijmans): ‘Met alleen maar polderen, gebeurt er niks’

CMO Studio #12: Katja Stello (Wereldhave): ‘De relevantie van winkelcentra is veranderd’

CMO Studio #13: Annemarie de Munnik (Lego Benelux): ‘‘Bij speelgoed is het product altijd de hero’

CMO Studio #14: Charlotte Zelders (ANWB): ‘Verjongen is voor ANWB nu superbelangrijk’

CMO Studio #15: Eelco Keune (Keune): ‘We willen de beste zijn, niet per se de grootste’

CMO Studio #16: Albert Spijkman (Achmea): ‘We willen groeien in dingen die we voor klanten doen’

CMO Studio #17: Judith Franssen (Randstad): ‘‘Jongere doelgroepen willen vaak alleen projecten doen’

CMO Studio #18: Cees Hannema (Omoda): ‘Snelle levering is een hygiënefactor’

Terugkijken 2021

CMO Studio #1: Pieter Smeets (ASN Bank): ‘Duurzaam moet niet te moeilijk zijn'

CMO Studio #2: Merijn Everaarts (Dopper): ‘Groei is een superslecht model’

CMO Studio #3: Frans Leenaars (TUI): ‘Sinds de persco van 11 mei is de deksel eraf'

CMO Studio #4: Leo Hensen (T-Mobile): ‘We zijn naar één marketingteam gegaan waarin we vier merken managen’

CMO Studio #5: David Verschoor (Hartstichting): ‘De traan is totaal niet meer onderscheidend’

CMO Studio #6: Greo Belgers (Triodos): ‘We werden als elitair gezien’

CMO Studio #7: Thecla Schaeffer (Tony’s): ‘Nederlandse reclame, het blijft altijd bij leuke kleine verhaaltjes’

CMO Studio #8: Marcel Aalders (CarpetRight): 'Marketeers moeten de taal van sales en van de CFO spreken'

CMO Studio #9: Bas Bisschops (ABN Amro): ‘Data niet alleen leidend in performance-marketing, maar ook in strategische besluitvorming'

CMO Studio #10: Corné Hoogendoorn (Corendon): ‘Wij voorspellen wat iemands volgende vakantie wordt’

CMO Studio #11: Dorkas Koenen (Rabobank): ‘Marketeers moeten littekens oplopen’

CMO Studio #12: Nienke van de Streek (Aldi): ‘Balen dat de Consumentenbond ons niet uitriep tot de goedkoopste’

CMO Studio #13: Patrick Kuijsters (Volksbank): 'Onze merkstrategie creëert veel samenhang'

CMO Studio #14: Johan van der Zanden (Albert Heijn): ‘De volgende kerstcommercial is anders dan anders’

CMO Studio #15: Andy Mosmans (Unknown Group): ‘Wij helpen oprichters hun roeping te realiseren’

CMO Studio #16: Rosella Passier (KNVB): 'Het magische oranjegevoel moet weer tot leven komen'

CMO Studio #17: Maryam Boonstra: 'We gaan niet mee in het prijsgevecht’

CMO Day

CMO Studio is dé contentserie voor de CMO Community van Adformatie. Onder de vlag van CMO Community organiseren we verschillende live events, waaronder ook de CMO Day, die vorig jaar plaatsvond in Capital C in Amsterdam. De volgende editie staat gepland op 11 mei 2023. (Alleen op uitnodiging.)

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie