Overslaan en naar de inhoud gaan

Internal branding in de praktijk - Wat Delta en CZ doen om medewerkers tot merkdragers te maken

Merken worden steeds vaker afgerekend op wat ze doen in plaats van wat ze zeggen.
Partner
NIMA

Het Nederlands Instituut voor Marketing is de beroepsvereniging en het exameninstituut op het gebied van marketing, communicatie en sales. NIMA ondersteunt professionals binnen die vakgebieden gedurende hun carrière op het terrein van kennis, professionele vaardigheden, biedt contactmomenten en inspiratie. NIMA geeft met examens en certificering duiding aan kennisniveaus en werkervaring. Het doel van NIMA is om voor iedere marketeer via verschillende leervormen en op ieder gewenst niveau zijn/haar persoonlijke groei en professionele ontwikkeling in het vak mogelijk te maken.

CZ
CZ Experience: beleef de veranderingen
CZ
CZ Experience: beleef de veranderingen

In een tijd waarin merken steeds vaker afgerekend worden op wat ze doen in plaats van wat ze zeggen, wordt één factor steeds belangrijker: de eigen medewerkers. Want of je nu vliegt over de wereld of zorgt voor de zorg — medewerkers maken de merkbelofte waar.  Tijdens recente Nima Community-bijeenkomsten gaven Delta Air Lines en zorgverzekeraar CZ een uniek inkijkje in hoe zij internal branding strategisch inzetten om klantgerichtheid, merkbeleving en verandering duurzaam te verankeren.

CZ Experience: beleef de veranderingen

De zorg in Nederland betaalbaar en toegankelijk houden voor iedereen: daar werkt CZ al meer dan negentig aar aan. Het uitdagende zorglandschap, de snelle ontwikkelingen en groeiende verwachtingen van verzekerden en de maatschappij, vragen een stap extra en vragen om veranderingen.

Om alle CZ-medewerkers mee te nemen in deze uitdagingen en de CZ-strategie om deze doelen te realiseren, werd o.a. de CZ-Experience ontwikkeld samen met &samhoud. Een interactieve belevingsroute, waar alle 2.500 CZ-collega’s in groepen van maximaal vijftien personen zelf beleefden waar CZ vandaan komt, hoe de zorg anno nu ervaren wordt door verzekerden en welke andere aanpak CZ kiest voor de toekomst. Steeds bekeken vanuit het geheel en met de CZ-doelen voor ogen. Met de kracht van verhalen, door het tastbaar te maken en het mensen vooral zelf te laten ontdekken.

Dit veranderverhaal is opgebouwd uit zes elementen, te beginnen met het hogere doel van CZ en de trots van de medewerkers. Dat is vervolgens vertaald naar strategische initiatieven die CZ de komende jaren ontplooit, inclusief wat dit vraagt in houding en gedrag van medewerkers.

De theorie in de praktijk 
Een les die CZ snel leerde na de introductie van de Experience, was dat onafhankelijke begeleiding van de groepen wenselijk was. Medewerkers waarderen de CZ Experience met een 8,4 en CZ ervaart de impact die de Experience heeft als zeer positief en als een mooie basis om samen op verder te bouwen aan de veranderingen.

Wat neem je mee 
De belangrijkste take-aways die de deelnemers mee naar huis namen, zijn dat leiderschap, urgentiebeleving en voorbeeldgedrag essentieel zijn bij grote veranderingen in organisaties. Zorgvuldige communicatie is een belangrijk onderdeel, net als de de sonar-functie: het betrekken van collega’s en steeds bijsturen indien nodig. Voer steeds het eerlijke gesprek en faciliteer je medewerkers om deze gesprekken te (leren) voeren.

Nima
Delta Air Lines: medewerkers als sleutel tot een premiummerk

Delta Air Lines: medewerkers als sleutel tot een premiummerk

Hoe bouw je als dienstverlener met meer dan 100.000 medewerkers een premiummerk van wereldklasse? Delta Air Lines zet medewerkers op nummer 1 als het gaat om klantervaring en werkt hiervoor samen met het Amsterdamse creatieve bureau Lemon Scented Tea. Director brand experience & service excellence Rod Eggleston en senior manager service excellence design Carly Ginsberg deelde hun aanpak. Een internal branding-strategie waar marketeers veel van kunnen leren.

6 lessen die jij direct kunt toepassen:

1. Combineer customer en employee experience in één strategie

Bij Delta zijn deze niet gescheiden, maar één afdeling. Dit voorkomt interne silo’s en zorgt ervoor dat klantbeleving altijd begint bij goed werkgeverschap. Kijk in jouw organisatie of de samenwerking tussen HR en customer experience verbeterd kan worden.

2. Gebruik data om impactvolle interacties te optimaliseren

Delta’s aanpak draait om de Net Promoter Score (NPS). Analyse toont dat interacties met medewerkers een van de grootste drijfveren zijn voor klanttevredenheid (tot 50 procent impact). Onderzoek in jouw organisatie welke momenten met klanten het meest waardevol zijn en train medewerkers hierin.

3. Vertaal merkwaarden naar concreet gedrag

Delta zet waarden om in praktische richtlijnen, zoals ‘We put ourselves on the other side of the counter.’ Hierdoor weet iedere medewerker precies hoe ze klantgericht handelen in hun dagelijkse werk. Zorg ervoor dat jouw merkwaarden niet abstract blijven, maar dat ze leidend zijn in de werkcultuur.

4. Maak klantgerichtheid onderdeel van werkprocessen

Bij Delta zijn klantgerichte principes geïntegreerd in handleidingen en trainingen. Dit voorkomt dat klantvriendelijkheid afhankelijk is van losse initiatieven. In jouw organisatie betekent dit dat je processen moet afstemmen op de gewenste klantbeleving.

5. Beloon en stimuleer klantgericht gedrag

Delta motiveert medewerkers door een beloningssysteem waarin collega’s elkaar punten kunnen geven voor inspirerende acties. Dit stimuleert positief gedrag en versterkt de bedrijfscultuur. Hoe kun jij in jouw organisatie medewerkers belonen voor klantgericht handelen?

6. Creëer structureel ‘Momenten van Delight’

Elke Delta-medewerker wordt aangemoedigd om dagelijks een klein positief moment voor klanten of collega’s te creëren. Dit verhoogt de merkbeleving en klanttevredenheid aanzienlijk. Overweeg hoe jij medewerkers kunt stimuleren om klantgerichtheid op een speelse manier te versterken.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
NIMA

Het Nederlands Instituut voor Marketing is de beroepsvereniging en het exameninstituut op het gebied van marketing, communicatie en sales. NIMA ondersteunt professionals binnen die vakgebieden gedurende hun carrière op het terrein van kennis, professionele vaardigheden, biedt contactmomenten en inspiratie. NIMA geeft met examens en certificering duiding aan kennisniveaus en werkervaring. Het doel van NIMA is om voor iedere marketeer via verschillende leervormen en op ieder gewenst niveau zijn/haar persoonlijke groei en professionele ontwikkeling in het vak mogelijk te maken.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in