Door: Olaf van Gerwen
Wat doe je met maatschappelijke verschijnselen die je niet wil? Die maak je duur. Daarom is benzine en tabak duur. Op dit moment is het heel gemakkelijk om een kip te maken, want die is heel snel heel groot, met alle lelijkheid van dien. En daardoor is-ie ook goedkoop. Maar laten we eerlijk zijn - waar smaakt kip nou helemaal naar? Als je kip kookt smaakt-ie naar het CDA, naar singer-songwriters, naar Harry Mens: naar helemaal niks. Pas als je er kruiden, knapperige korst of plens saus overheen doet wordt het wat - Colonel Sanders uit Kentucky is er, terecht denk ik, heel groot mee geworden.
KFC vervangt tijdens de Nationale Week Zonder Vlees alle gerechten in het restaurant aan het Binnenwegplein in Rotterdam voor door Quorn geproduceerde plant-based alternatieven. McDonald’s maakt kip-alternatieven samen met Valess en Burger King gaat met de Vegetarische Slager in zee. De quick service restaurants, traditioneel niet echt bezig met gezondheid, duurzaamheid of voorkoming van dierenleed, laten zo zien dat ze niet blind zijn voor maatschappelijke trends en behoeftes. Bovenal boren ze nieuwe doelgroepen aan als vegetariërs, flexitariërs en halalzoekers. En laten we wel wezen - door de wet van de grote getallen wordt deze industrie volwassen en gaat het echt goed smaken.
Ontstaan vanuit de dierenrechtenbeweging is het vegetarisme nooit helemaal het domein van onwelriekende krakers ontgroeid. Kennelijk vonden we als maatschappij voorkoming van dierenleed niet belangrijk genoeg. Nu blijkt dat minderen van vlees gezondheidsvoordelen biedt én de wereld helpt behouden is er ineens interesse vanuit de deugmensen, cholesterolverlagers en verder bijna iedereen. Zodra een product vlees vervangt wordt het bijna automatisch gezien als ‘goed’. Maar een fastfood-restaurant bezoek je niet voor een goed gevoel over je gezondheid of de wereld. Het toverwoord is ‘indulgence’ of verwenning. We willen een vette bek. Elk schuldgevoel even pauzeren en de flexibiliteit van het geweten testen. En ons onderdompelen in geheime kruidencombinaties en gefrituurde krummelkorst. We kunnen opgelucht ademhalen - indulgence kan nu zonder kip.
Nu nog zorgen dat kip stervensduur wordt. Ik hoor dat de KFC Chickenless Chickenburger heerlijk is. Als dat zo is, dan is kip net zo overbodig als het CDA, singer-songwriters of Harry Mens.
Olaf van Gerwen
Global Creative Director Chuck Studios
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!