‘Better than nothing innovatie’ van Philips

Philips maakt indruk op de World Innovation Convention. The USP Company doet verslag vanuit Cannes en leert wat Philips bedoelt met haar nieuwe pay off ‘Innovation and you’.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Philips heeft van de organisatie alle ruimte gekregen om het verhaal achter haar nieuwe positionering te vertellen. Sean Carney is Chief Design Officer bij Philips. Hij maakt direct duidelijk dat Philips zich realiseert waar het de afgelopen jaren aan ontbrak. McKinsey bracht voor Philips het succes van hun innovatie-afdeling in kaart. Het goede nieuws: “95% of innovation did make to the Market”. Het slecht nieuws: “...but not with Philips.”

Daarom onderstreept Philips met haar nieuwe pay off ‘Innovation and you’ het belang van relevantie. Philips heeft veel technische innovaties op haar naam staan, maar worstelt met “making it meaningful.” De nieuwe missie: Philips delivers innovation that matters to you.

Sean Carney beschrijft de drie belangrijke macro trends waar Philips zich op richt. 1. ‘The internet of things’. In 2020 verwacht Philips 50 miljard connected devices. Zes maal de wereldbevolking. 2. ‘Consumerization of corporate machines’ - the growing tendency for new information technology to emerge first in the consumer market and then spread into business. 3. Health care ‘Meeting the demands of an aging population.’

Sean Carney

Natuurlijk vertelt hij vol trots over de technologische innovaties. De Hue lamp was eind vorig jaar het best verkochte niet-Apple product in de Apple store. Philips heeft daarmee een open hub in de huiskamer gecreëerd. Philips is klaar voor de uitrol van domotica. Een leerzaam begin, want alle data die Philips terugkrijgt van de gebruiker maakt duidelijk dat de Hue lamp door consumenten wordt gehackt en nieuwe toepassingen krijgt. Philips zag de lamp bij een klant tientallen keren per minuut van kleur veranderen. De lamp was aangesloten op iTunes en werd gebruikt als discolicht. Philips leert van de gebruikers. Je kan de Hue lampen nu aansluiten op je Ambilight tv zodat de hele huiskamer meekleurt met het beeld op je televisie. En natuurlijk kan de Hue lamp zich zelf aanzetten wanneer hij op basis van de gps in je mobiele telefoon ziet dat je bijna thuis bent.

Licht staat nog steeds aan de basis van veel innovaties van Philips. Philips verwerkte led verlichting in stof. Dat Lady Gaga een jurk van Philips droeg die op basis van je emotie van kleur verandert, is natuurlijk leuk. Maar nuttig wordt het wanneer deze zelfde techniek in ziekenhuizen wordt toegepast. Baby’s met geelzucht komen onder een lamp te liggen. Door het licht te integreren in een dekentje hoeven de oogjes niet meer afgeplakt te worden en kan de moeder de baby oppakken om borstvoeding te geven.

Natuurlijk zijn de technologische hoogstandjes leuk. Maar Wido Menhardt, Ceo Philips Innovation Center India, maakt met zijn presentatie over ‘Better than Nothing Innovation’ zeker zoveel indruk. Hij vertelt over zijn reis langs Afrikaanse ziekenhuizen. Dure apparatuur staat soms in een hoek onder een dikke laag stof. Omdat niemand het apparaat kan bedienen of omdat de elektriciteit in het hele dorp uitvalt wanneer ze het apparaat aanzetten. Ondertussen is het enige werkende apparaat in de operatiekamer een lamp. De zuster houdt gedurende de hele operatie de pols van de patiënt vast om te controleren hij nog leeft. 

Wido Menhardt

Philips volgt het proces van frugal innovation. De complexiteit en kosten van een apparaat worden teruggebracht tot de essentie. Dat levert oplossingen die in onze ogen misschien inferieur zijn. Volgens sommige artsen is het zelfs onethisch om iemand te opereren met zulke beperkte middelen. Maar je moet, volgens Wido Menhardt, je Westerse arrogantie aan de kant zetten. Het is beter dan niets. En soms creëren deze minimalistische apparaten ook nieuwe toepassingen. Zoals een uitgeklede scanner, ontwikkeld voor Afrika, maar zo handzaam dat hij in Amerikaanse ambulances een plek heeft gekregen. Reverse Innovation noemt Menhardt dat. Hij illustreert op overtuigende wijze dat niet technologie, maar inzicht in de gebruiker de motor is waarop innovatie draait. Hij en Philips hebben een missie: Improve lives of 3 billion people each year, by 2025.

Hans Middelhoek, innovatiebureau The USP Company

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie