
De opmars van kunstmatige intelligentie (AI) onder organisaties in de marketingsector zet door. Waar vorig jaar 48 procent van de bedrijven AI formeel inzette, is dat nu 62 procent. Met name populair zijn GenAI-tools (door 36 procent van de bedrijven in gebruik). Dergelijke tools helpen bedrijven vooral met het genereren van teksten (40 procent) en ideeën (29 procent). Deze en meer inzichten komen naar voren uit het Data Driven Marketing Onderzoek 2025 van branchevereniging DDMA, gehouden onder 532 Nederlandse marketingwerknemers.
Weinig aandacht voor beleid en strategie
Het toenemende gebruik van AI laat echter ook kanttekeningen zien. Op dit moment heeft 39 procent van de organisaties nog helemaal geen beleid voor het gebruik van AI. Ook zegt 33 procent van de bedrijven 'geen enkele focus' te hebben op het ontwikkelen van AI-geletterdheid en -vaardigheden. Is AI-kennis een topcompetentie binnen marketingbanen? Ja, zegt (slechts) 14 procent van de ondervraagde ondernemingen.
Vacatures
Senior Marketeer, Team M&C Lokaal regio Noord- en Midden-Nederland
NatuurmonumentenStrategisch Manager Communicatie & Publicaties
BoekmanstichtingProjectmanager Marketing (32-36 uur)
Save the ChildrenHet lukt bovendien nog maar weinig bedrijven om AI strategisch in te zetten. Slechts 19 procent van de organisaties gebruikt AI voor voorspellende analytics en 15 procent gebruikt AI voor personalisatie.
Versnipperen in aanpak
'AI is geen speeltje van enkele voorlopers, maar een strategisch vraagstuk van formaat', zegt Judith Oude Sogtoen, directeur van DDMA. 'De inzet van technologie raakt direct aan marketing en daarmee ook aan commerciële slagkracht van bedrijven. Wat wij zien, is een sector die versneld digitaliseert, maar soms lijkt te versnipperen in aanpak. Juist daarom is er behoefte aan een geïntegreerde visie op AI. Niet alleen over wat er kan, maar vooral over hoe je het organiseert, toepast én verantwoordt'.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu