
Steeds meer advertenties op Facebook en Instagram worden (deels) gemaakt door kunstmatige intelligentie (AI). Lang niet alle Nederlandse Facebook- en/of Instagram-gebruikers zijn daar enthousiast over. Men verlangt bovendien transparantie van adverteerders, blijkt uit representatief panelonderzoek (n=397) door MSI-ACI in opdracht van Adformatie.
Gebruikerscijfers
Uit het onderzoek blijkt dat Facebook en Instagram nog altijd veel gebruikt worden: meer dan de helft (53 procent) van de respondenten gebruikt beide platforms, terwijl 22 procent alleen Facebook en 11 procent alleen Instagram gebruikt. Slechts 13 procent gebruikt geen van beide sociale platformen, die allebei onderdeel uitmaken van techreus Meta. Reclame is bij Meta nauwelijks te vermijden: 91 procent van de Nederlandse Facebook- en/of Instagram-gebruikers geeft aan regelmatig advertenties te zien op deze platforms.
Vacatures
Creatieve Marketing Communicatie medewerker
Stichting Federatie Financieel PlannersAccountmanager (digital) Intermediairs bij Ster
SterMarketing Manager
FloramediaAI-reclames brengen verdeeldheid
Zes op de tien ondervraagden weten dat steeds meer advertenties op Facebook en Instagram (deels) door AI worden gemaakt, wat meer is dan de techredacteur van dit artikel had verwacht. Er is onder een grote groep respondenten weinig enthousiasme over de opmars van AI-advertenties, al is er een bijna even grote groep (48 procent) die wél benieuwd is naar AI-reclames.
We zijn benieuwd naar jouw mening over deze ontwikkeling.
Ik kijk erg uit naar AI-advertenties omdat die misschien beter bij mij passen | 14 procent |
Ik ben wel nieuwsgierig naar AI-advertenties. Misschien worden Facebook- of Instagram-advertenties dan interessanter | 34 procent |
Ik heb liever dat advertenties door mensen worden gemaakt, zoals nu | 37 procent |
Ik maak me zorgen dat AI-advertenties dingen aanraden die niet kloppen of niet interessant zijn | 27 procent |
Weet ik niet | 9 procent |
AI-reclames drukken merkvertrouwen
Een AI-reclame heeft impact op het vertrouwen dat consumenten in een merk hebben, blijkt verder uit het onderzoek. 42 Procent van de respondenten zegt een merk minder te vertrouwen als zij horen dat een reclame volledig door AI is gemaakt. Slechts 8 procent vertrouwt het merk juist meer, terwijl voor 40 procent van de respondenten het gebruik van AI helemaal geen verschil maakt. In hoeverre Nederlandse Facebook- en Instagram-gebruikers daadwerkelijk zien dat een reclame door of met behulp van AI is gemaakt, is sterk de vraag. Meer dan de helft (52 procent) vindt het lastig of lastiger worden om de invloed van AI op reclames te herkennen. Slechts 18 procent zegt er zeker van te zijn dat hij een AI-reclame eruit kan plukken.
Roep om transparantie
Veel Nederlandse Facebook- en Instagram-gebruikers zeggen het belangrijk te vinden dat bedrijven transparant zijn over hun AI-gebruik.
Ja, altijd | 54 procent |
Alleen als het om gevoelige onderwerpen gaat | 30 procent |
Nee, dat is niet nodig | 11 procent |
Weet ik niet | 5 procent |
AI-reclames kunnen leiden tot minder aandacht. 39 Procent van de respondenten zegt een AI-advertentie sneller te negeren dan een advertentie die door mensen is gemaakt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee