Overslaan en naar de inhoud gaan

64 procent van de Nederlandse Facebook- en Instagram-gebruikers kritisch over AI-advertenties

39 Procent van de respondenten zegt een AI-advertentie sneller te negeren dan een advertentie die door mensen is gemaakt, bijvoorbeeld.
Meta AI
Een AI-toepassing van Meta
© Meta
Meta AI
Een AI-toepassing van Meta
© Meta

Gebruikerscijfers

Uit het onderzoek blijkt dat Facebook en Instagram nog altijd veel gebruikt worden: meer dan de helft (53 procent) van de respondenten gebruikt beide platforms, terwijl 22 procent alleen Facebook en 11 procent alleen Instagram gebruikt. Slechts 13 procent gebruikt geen van beide sociale platformen, die allebei onderdeel uitmaken van techreus Meta. Reclame is bij Meta nauwelijks te vermijden: 91 procent van de Nederlandse Facebook- en/of Instagram-gebruikers geeft aan regelmatig advertenties te zien op deze platforms.

AI-reclames brengen verdeeldheid

Zes op de tien ondervraagden weten dat steeds meer advertenties op Facebook en Instagram (deels) door AI worden gemaakt, wat meer is dan de techredacteur van dit artikel had verwacht. Er is onder een grote groep respondenten weinig enthousiasme over de opmars van AI-advertenties, al is er een bijna even grote groep (48 procent) die wél benieuwd is naar AI-reclames.

We zijn benieuwd naar jouw mening over deze ontwikkeling.

Ik kijk erg uit naar AI-advertenties omdat die misschien beter bij mij passen 14 procent
Ik ben wel nieuwsgierig naar AI-advertenties. Misschien worden Facebook- of Instagram-advertenties dan interessanter 34 procent
Ik heb liever dat advertenties door mensen worden gemaakt, zoals nu 37 procent
Ik maak me zorgen dat AI-advertenties dingen aanraden die niet kloppen of niet interessant zijn 27 procent
Weet ik niet 9 procent

AI-reclames drukken merkvertrouwen

Een AI-reclame heeft impact op het vertrouwen dat consumenten in een merk hebben, blijkt verder uit het onderzoek. 42 Procent van de respondenten zegt een merk minder te vertrouwen als zij horen dat een reclame volledig door AI is gemaakt. Slechts 8 procent vertrouwt het merk juist meer, terwijl voor 40 procent van de respondenten het gebruik van AI helemaal geen verschil maakt. In hoeverre Nederlandse Facebook- en Instagram-gebruikers daadwerkelijk zien dat een reclame door of met behulp van AI is gemaakt, is sterk de vraag. Meer dan de helft (52 procent) vindt het lastig of lastiger worden om de invloed van AI op reclames te herkennen. Slechts 18 procent zegt er zeker van te zijn dat hij een AI-reclame eruit kan plukken.

Roep om transparantie

Veel Nederlandse Facebook- en Instagram-gebruikers zeggen het belangrijk te vinden dat bedrijven transparant zijn over hun AI-gebruik.

Ja, altijd 54 procent
Alleen als het om gevoelige onderwerpen gaat 30 procent
Nee, dat is niet nodig 11 procent
Weet ik niet 5 procent

AI-reclames kunnen leiden tot minder aandacht. 39 Procent van de respondenten zegt een AI-advertentie sneller te negeren dan een advertentie die door mensen is gemaakt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in