Overslaan en naar de inhoud gaan

Uitgevers dienen klacht in bij Europese Commissie over AI-antwoorden van Google

Ze beschuldigen Google ervan inkomsten en verkeer te stelen met de AI-samenvattingen die zijn gebaseerd op hun content.
Google
Een AI-overview, met eronder - buiten beeld - gesponsorde en organische links
© Screenshot Adformatie
Google
Een AI-overview, met eronder - buiten beeld - gesponsorde en organische links
© Screenshot Adformatie

De uitgevers, verenigd in een coalitie, beschuldigen Google ervan deze AI-samenvattingen te baseren op hun content. Ze krijgen daar niet direct iets voor terug. Sterker, de uitgevers vinden deze manier van antwoorden, de zogenoemde Google's AI Overviews, extra schadelijk is omdat minder Google-gebruikers doorklikken naar hun websites. Die hebben immers al een AI-antwoord ontvangen. 

'Onherstelbare schade'

Wat de uitgevers helemaal niet zint is dat Google zijn AI Overviews nu ook gaat voorzien van reclames. Daar wordt volgens hun alleen Google beter van. De uitgevers hebben daarom een formele antitrustklacht ingediend bij de Europese Commissie.

In de klacht betogen ze dat Google's AI Overviews online verkeer en inkomsten steelt. De indieners roepen de Europese Commissie op om een onderzoek te starten en direct maatregelen te nemen om 'te voorkomen dat AI Overviews onherstelbare schade aanrichten'.

Google zegt in een reactie bij Searchengineland dat het dagelijks 'miljarden kliks' naar websites stuurt en dat AI-antwoorden nieuwe mogelijkheden bieden voor bedrijven en hun content. Ze kunnen erdoor ontdekt worden door bezoekers, legt het techbedrijf uit. AI Overviews linken naar bronnen zodat de gebruiker die meer verdieping wil, verder kan zoeken op relevante websites. Hoeveel procent van de gebruikers dat doet, is niet bekend. 

De Europese Commissie heeft voor zover bekend nog niet gereageerd op de ontvangen antitrustklacht.

AI-modus

In de Verenigde Staten gaat Google overigens al verder dan de AI Overviews. Amerikaanse Google-gebruikers krijgen binnenkort een AI-modus te zien die complete vragen moet beantwoorden en alleen af en toe blokjes van gesponsorde links toont.

Onder uitgevers, maar ook adverteerders, bestaan zorgen over de impact van die AI-modus. Adformatie publiceerde onlangs een uitgebreid artikel over hoe Google's plannen adverteerders bezighouden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in