
Gesponsorde livestreams van online creators kunnen de verkoop van aangeprezen producten flink stuwen, weten we van buitenlandse cases. Dat concept werkt ook in de Benelux, stelt bureau GoSpooky op basis van werk voor Samsung. Vier livestreams voor de Galaxy S25-smartphoneserie leidden in die uitzendweek tot 76 procent hogere Nederlandse verkoopcijfers, luidt de conclusie. In België lagen de verkoopcijfers 23 procent hoger.
Speciale kortingscode
Die flink hogere verkopen zijn afgezet tegenover een reguliere verkoopweek zonder activatie, verduidelijkt Liam Tjoa, ceo van GoSpooky desgevraagd. Hij kan de cijfers terughalen uit Samsungs-data aan de hand van een kortingscode (‘LivestreamS25BE’) die benoemd werd in de livestreams. Die livestreams vonden plaats op TikTok, YouTube, Instagram en Twitch.
Vacatures
Communicatiemedewerker
AVROTROSCommunicatieadviseur
StadlanderProduct Marketing Manager EMEA
Legrand AV Netherlands BVSamsung en GoSpooky schakelden verschillende creators in Nederland en België in voor de livestreams, waarin de Galaxy S25-smartphoneserie werd uitgelicht. Zo was er aandacht voor gaming en andere technische functies, geheel in stijl van de creators. Zij streamden vanuit huis of ‘het Samsung-huis’ in Amsterdam.
Kijktijd van 61 seconden
De livestreams hadden als doel de bekendheid en verkoop van de S25-toestellen aanjagen, met name onder Gen Z en millennials. Dat is gelukt, verkondigt GoSpooky trots. Het bureau deelt er de nodige cijfers bij, zodat vakgenoten zelf kunnen oordelen. De vier verschillende livestreams zijn totaal ruim 267 duizend keer bekeken, met een gemiddelde kijktijd van 61 seconden.
Het totale aantal impressies van de creator-activaties bedraagt 24,6 miljoen, waarvan 6,99 miljoen in de opbouwfase via teasers en 17,6 miljoen achteraf via onder meer Instagram Stories en video’s met content achter de schermen om te blijven communiceren over de kortingscode. Ook na afloop van de livestream
Wereldwijde marketingpush
Samsung ondersteunde de creator-activaties ook met een serieuze 360graden-online-campagne. Die 360graden-campagne maakte deel uit van de brede marketingpush rondom de lancering van de smartphones. Zo werd er in de periode voor de creator-livestreams al 10 procent korting gegeven bij aankoop via de Samsung-webwinkel, en stuntten sommige webwinkels of providers destijds met eigen kortingen of gratis gadgets bij aanschaf van een Galaxy S25.
De Zuid-Koreaanse techreus deelt geen harde Nederlandse verkoopcijfers, maar de nieuwste kwartaalcijfers laten in ieder geval zien dat de S25-telefoons internationaal beter verkopen dan de S24-serie vorig jaar. (Ook) op wereldwijd niveau werkt de marketingpush dus.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee