
De Europese Commissie vindt Bytedance, het moederbedrijf van TikTok, niet transparant genoeg over zijn advertentiebeleid. TikTok overtreedt de Europese Digital Services Act (DSA), stelt de Commissie in een voorlopig onderzoeksresultaat. TikTok mag zich verdedigen tegen de voorlopige bevindingen.
Er is TikTok veel aan gelegen om zich te verdedigen, want een DSA-boete mag in theorie zes procent van de wereldwijde jaaromzet van Bytedance bedragen. Die boete kan daarom maximaal 8,3 miljard euro bedragen, rekent Tweakers uit.
Vacatures
Communicatiemedewerker
AVROTROSCommunicatieadviseur
StadlanderProduct Marketing Manager EMEA
Legrand AV Netherlands BVVolgens de Europese Commissie biedt TikTok onvoldoende inzicht in alle advertenties die op het socialmediaplatform te zien zijn, op wie die advertenties gericht zijn en welke adverteerders erbij horen. Gebruikers kunnen ook onvoldoende zoeken in een openbaar advertentieregister, valt te lezen in een persbericht van de Commissie.
Voorlopig oordeel
TikTok mag zich dus gaan verweren tegen de beschuldigingen van de Europese Commissie, die zijn vastgelegd in een voorlopig oordeel. De Europese Raad voor digitale diensten mengt zich ook alvast in deze zaak, als onafhankelijke adviesgroep rondom het toepassen van de DSA.
Voor TikTok is het voorlopige oordeel een nieuwe tegenvaller in Europa. Recent kreeg moederbedrijf Bytedance al een AVG-boete van 530 miljoen euro, uit naam van de Ierse privacytoezichthouder. Die boete werd opgelegd omdat TikTok zonder goede verklaring gegevens naar China stuurde, het thuisland van Bytedance.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee