Premium

12 lessen uit de rauwe ondernemerspraktijk

Ondernemen in de creatieve industrie is vallen en opstaan. David Snellenberg (Dawn, links) en Wesley ter Haar (MediaMonks) delen hun ‘most defining moments’. Geen wijsheden uit een inspiratieboekje, maar de rauwe werkelijkheid.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

1 Je bent zelf ook een merk
DS: Het is heel kinderachtig, maar ik heb mezelf altijd getraind om ons verhaal in een elevator pitch van 30 seconden te kunnen oplepelen. ­

WtH: Onze huisregel was altijd dat we Media­Monks ook na acht Jägerbombs in een luidruchtige kroeg moesten kunnen uitleggen. 

2 Goed en slecht nieuws zijn hetzelfde
WtH: Uiteindelijk is elke dag, week, maand en jaar een verzameling van goed en slecht nieuws. Het is informatie, en daar moet je het mee doen.

DS: Pas de laatste tijd zien we dat alles een wedstrijd is, en of je die wint of verliest is secundair; het gaat voornamelijk om het trainen van het team.  

3 Weet wat je niet weet
DS:  Omdat wij relatief klein zijn werken we veel samen met anderen. Daar besteden we veel tijd aan, elkaar leren begrijpen, te weten wat zij weten en kunnen.

WtH: Ik hoor ondernemers vaak zeggen dat ze alleen naar hun eigen bedrijf kijken, niet naar de concurrentie. Wij kijken altijd naar buiten, wie doet wat wij willen doen, en hoe komen we daar.

4 Slechte klanten zijn dommer dan jij. Goede klanten zijn slimmer dan jij
DS: De beste klanten zijn je beste adviseurs, en groeien met je mee. 

WtH: Ons bedrijf is gebouwd op symbiotische relaties met bureaus. Niks is belangrijker dan een gezamenlijke ambitie.

5 Geef geld terug aan je klant
DS: Een van onze eerste klanten had 100 duizend euro overgemaakt om onze uren te dekken. Toen bleek dat we minder uren aan het project hadden gespendeerd dan begroot, hebben we 18 duizend euro teruggestort. Dat bleek de beste campagne voor ons jonge bureau.

WtH: Wij hebben geen urenregistratie, nooit gehad ook. Goed voor klanten, goed voor ons talent en daarom ook goed voor het bedrijf.

6 Yes! We zijn bijna failliet
DS: Het grappige is dat als je echt op de bodem bent beland er altijd een uitweg is; necessity is the mother of invention.

WtH: Wij zijn de eerste jaren zo vaak langs de afgrond gescheerd, het geeft een gevoel van lotsbestemming om te merken hoe vaak juist dan het tij keert. 

7 Say No
DS: Wij hebben wel een paar keer te vaak ja gezegd. Opportunisme is raar genoeg soms goed en soms niet. Dat is niet iets wat je van tevoren kunt bedenken. 

WtH: Onze eerste tien jaar draaide alleen maar om JA. Een heroïsch model,  maar compleet onschaalbaar. En schaalbaarheid, daar moet je op inrichten.

8 Je leert niets van de mensen die je iets willen leren
DS: Als je je oren en ogen open houdt, is advies overal te krijgen.

WtH: Als ondernemer moet je je eigen pad door de jungle hakken.

9 Maak van alles een product
DS: Nu bij Dawn verkopen we ook een proces, een manier waarop je tot een strategie en ideeën komt. Die creatieve en chaotische processen op zich zijn al een product geworden.

WtH: Mooie voorbeelden vind ik bedrijven die geld verdienen aan een bijproduct: 37signals, dat tien jaar geleden besluit een projectmanagementtool te bouwen voor intern gebruik, en nu als Basecamp door het leven gaat. 

10 Het is nooit af
DS: Je bedrijf is nooit af. Geen positionering is voor altijd. De opstelling verandert altijd, sterker nog; verandering is de enige constante. 

WtH: Het is een propositievraagstuk. Je moet jezelf durven confronteren. Wat is de reden voor je bedrijf, ben je relevant, ben je noodzakelijk, voeg je waarde toe? 

11 ‘Your intuition is logical’
DS: Als mijn intuïtie me in de steek laat, is het tijd om op vakantie te gaan, of even iets anders te doen. 

WtH: De enige regel die ik ons managementteam heb meegegeven is dat je altijd gelijk hebt, dus als een stemmetje zegt “niet doen”, dan is dat het. 

12 Er gebeurt niks zonder energie
WtH:  Als het enthousiasme ontbreekt, en de energie komt uit je tenen, dan kun je nog zo hard werken, maar gaat het resultaat tegenvallen.

DS: Je bedrijf is van buiten reputatie en van binnen enthousiasme. Een klant ruikt meteen als die twee niet op orde zijn.

De volledige versie van dit artikel staat in Adformatie (17 april 2015)

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie