Mensen & Carrière

5 vragen aan Léon Bouwman, nieuwe chief content officer bij Sijthoff Media Groep

Redactie | 23 maart 2017, 9:37

Bouwman (50) wordt verantwoordelijk voor alle journalistieke en redactionele content van de SMG-websites, magazines, events, opleidingen, custom publishing- en andere activiteiten. Wat zijn zijn plannen?

Waarom de benoeming van een Chief Content Officer bij Sijthoff Media Groep?

Bouwman: ‘Om de kwaliteit van de journalistieke content van alle activiteiten binnen SMG - websites, magazines, events, opleidingen, custom publishing, communities – op een nog hoger plan te brengen. Maar ook om verbindingen te leggen tussen de verschillende clusters. En vooral ook om nieuwe redactionele en commerciële contentconcepten te ontwikkelen, voor lezers- en advertentiemarkt. SMG groeit, het contentbedrijf is inmiddels marktleider in vier clusters en telt ruim 100 medewerkers. Met merken als Binnenlands Bestuur, AG Connect en Adformatie worden een circa 800.0000 duizend professionals bereikt. En Kidsweek & 7Days bereiken wekelijks 250.000 kinderen en jongeren. Dat zijn indrukwekkende cijfers. Ik kijk ernaar uit om een bijdrage aan de volgende fase van deze groei te leveren.’

Als hoofdredacteur van Adformatie was je tot zo’n zes jaar geleden zeer zichtbaar in het marketingcommunicatievak. Bij de FD Mediagroep verdween je uit beeld.

Bouwman: ‘Bij de FD Mediagroep heb ik de conceptafdeling FD/BNR Networks opgezet en uitgebouwd. Networks brengt de journalistieke inhoud van de merken FD en BNR enerzijds en de communicatiebehoeften van grote bedrijven anderzijds, bij elkaar, in concepten. Vaak events van kleine, high end boardroomsessies tot en met grote debatbijeenkomsten, businessclub-achtige communities als de FD Circles en de BNR Businessclub - soms in combinatie met een radioprogramma of een FD-uitgave. Denk aan concepten als Wereldveroveraars, The Green Quest, FD Gazellen, The Financial Agenda etc. Ik was dus vooral zichtbaar in de b-to-b-domeinen zoals finance, ondernemerschap, innovatie, arbeidsmarkt en energie.

Je bent bij contentmarketingbureau Redactiepartners - onderdeel van de FD Mediagroep - slechts drie maanden werkzaam geweest. Waarom zo kort?

‘De opdracht was om Redactiepartners autonoom te laten groeien. Daarom was het mijn primaire taak om nieuwe klanten binnen te halen. Een commerciële functie dus, voor mij wat te eendimensionaal. Kennelijk ben ik nog steeds meer journalist dan ik dacht.’

Wat heb je in de jaren bij FD Mediagroep geleerd?

‘Hoe je onafhankelijke journalistiek kunt combineren met communicatiedoelstellingen van bedrijven en merken. Dat je journalistieke content op vernieuwende manieren kunt vermarkten dan uitsluitend via de reguliere mediakanalen. Zonder de onafhankelijkheid geweld aan te doen. Het is waanzinnig interessant om op dat snijvlak van commercie en redactie te opereren. Alles draait om geloofwaardigheid en autoriteit. En om de bandbreedte van die geloofwaardigheid.’

Waar ga je als eerste je tanden inzetten bij de merken van SMG?

‘In alle clusters liggen hele mooie uitdagingen waar mijn ervaringen in het journalistieke, conceptuele en commerciële volledig bij elkaar komen. In de marcom-sector moet zo’n merk als Adfo verder worden uitgebouwd, en de liefde voor alle dimensies van het vak – een prachtig vak - ademen. Het merk moet richtinggevend zijn voor de snelle ontwikkelingen in de wereld, een inhoudelijke en betrouwbare inspiratiebron in een heel dynamisch, soms opportunistisch vakgebied. Zonder de marcom-titels zou je je werk als professional eigenlijk niet moeten kunnen uitvoeren. Maar ook de titels in de andere clusters boeien me zeer, omdat het om urgente en relevante domeinen gaat: overheid en IT. Waarbij IT de verbindende factor is tussen de verschillende clusters. Zoals IT alles verandert, in elk denkbaar domein. IT verandert ook marketingcommunicatie en de overheidsagenda in hoog tempo. Denk bijvoorbeeld aan de toekomst van stedelijke ontwikkeling (smart cities), waar IT en stadsbestuurders elkaar vinden. Of de toenemende technologisering van marketing. Vanuit de samenhang tussen de clusters gaan we nieuwe activiteiten optuigen: op het vlak van redactionele concepten, events, opleidingen en communities. Dat gaan we samen doen. Ik verheug me erop om met de teams aan de slag te gaan.'

 

Chief Content Officer
Bouwman start vanaf 10 april van de Sijthoff Media Groep, uitgever van onder meer de B-2-B titels Adformatie, AG Connect en Binnenlands Bestuur en de B-2-C titels Kidsweek en 7Days.

Hij wordt als Chief Content Officer verantwoordelijk voor alle journalistieke en redactionele content van de SMG-websites, magazines, events, opleidingen, custom publishing- en andere activiteiten. Bouwman zal zich bezighouden met het versterken van de samenhang tussen de verschillende clusters, maar vooral ook met het ontwikkelen van nieuwe redactionele en commerciële contentconcepten, events, opleidingen en communities.

De afgelopen zes jaar was Bouwman werkzaam bij de FD Mediagroep, waar hij voor Het Financieele Dagblad en BNR Nieuwsradio een conceptafdeling FD/BNR Networks heeft opgezet. Daarvoor was hij jarenlang werkzaam voor Adformatie, onder meer als hoofdredacteur.

Beeld: Jeroen Hofman

Channels: Mensen & Carrière

Over de auteur

Reacties op dit artikel (1)

Comment author avatar

Gerelateerde items Léon Bouwman Willem Sijthoff Mark Termeer

Meer in channel Mensen & Carrière

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers