Merk & Strategie

'De reclamewereld heeft de digitale revolutie gemist'

Redactie | 14 mei 2016, 10:00

Designprofessor Jeroen van Erp doet opmerkelijke uitspraken in interview met Adformatie.

Foto: Krijn van Noordwijk

Uit afkeer van allerlei &;programmeergedoe&; heeft de reclamewereld de digitale revolutie gemist. Deze boude uitspraak doet designprofessor - en medeoprichter van Fabrique - Jeroen van Erp in een uitgebreid interview met Adformatie (). In tegenstelling tot de reclamewereld zijn designers wel tijdig op de digitale boot gesprongen. &;Designers omarmen juist complexiteit&;, stelt Van Erp.

Dat heeft voor een belangrijk deel te maken met het feit dat ze meer op de lange termijn zijn gericht. &;De mentaliteit is anders. Designers willen iets zo engineeren dat het heel goed in elkaar steekt. Doordacht. Zoals een auto. Dat is ingewikkeld.&;

Totale ervaring

Voor een digitale omslag moet je programmeurs in huis hebben, zegt Van Erp. Alleen dan kun doen wat anno 20176 wordt vereist: to design the total experience. ‘Huisstijl, advertising, productontwikkeling, de totale ervaring, het moet allemaal in relatie met elkaar ontwikkeld worden. Elke productdienstcombinatie moet nu snel naar de markt kunnen. Je moet zorgen dat het allemaal één ding is. De gebruiker maakt geen onderscheid.’

Probleem met &;de&; reclame is volgens Van Erp dat nogal eens vergeten wordt dat het er niet om gaat bijzonder over te komen met het zoveelste merkverhaal, maar om bijzonder te zijn. ‘Neem nu Blokker met zijn commercial met Sarah Jessica Parker. Blokker had beter kunnen investeren in bijzonderheid, in plaats van krampachtig te communiceren dat ze bijzonder zijn.’

Hybride product

Gelukkig is er een kentering gaande, signaleert Van Erp. &;Je komt er als merk steeds minder mee weg om een merkverhaal te vertellen zonder dat je iets aanbiedt dat werkt en werkelijk een toegevoegde waarde biedt.’

Volgens de designprof weet het ideale bureau te navigeren tussen het vertellen van een relevant verhaal en zorgen dat het product goed werkt. En dan kun je extreem succesvol zijn, zoals – klassiek voorbeeld – Apple. Of Catawiki, volgens Van Erp ‘een heel mooi hybride product, een website waarin jouw verzameling en een online veiling met elkaar resoneren.’

&;En ze vertellen verhalen&;, voegt hij eraan toe. &;Dat brengt interactie met gebruikers teweeg.&;

Het volledige interview van Erwin Wijman met Jeroen Erp is te lezen in Adformatie (13 mei 2016) en/of in de pdf-versie (voor abonnees).

Adfo Books Bestsellers

Gerelateerde items Design Jeroen van Erp

Meer in channel Merk & Strategie

Blijf op de hoogte
Van onze partners
Whitepapers