Premium

Martin Huisman (NIMA): 'Deze tijd vraagt om een integriteitscode'

Beroepsvereniging NIMA heeft een integriteitscode opgesteld.

Van een professional in het commerciële domein mag worden verwacht dat hij of zij voldoende op de hoogte is van wat wel en niet mag, . Zowel op basis van integriteit als op basis van de wet.  De beroepsvereniging en exameninstituut voor marketing, sales en communicatie introduceert daarom een met tien regels, met bijbehorende toets. Het is voor de eerste keer dat er in Nederland een generieke integriteitscode wordt gelanceerd voor commerciële beroepen.

Geen boomerangeffect?

Is NIMA-voorzitter Martin Huisman niet bang dat deze code als een boomerang werkt? Dat het opstellen van een code juist laat zien dat marketing en marketeers niet altijd zuiver op de graat zijn? Je mag toch van iedere marketeer die ooit NIMA heeft gedaan, verwachten dat hij zich integer opstelt en alles van de wet weet?

Huisman: ‘Een aantal jaar geleden was dat wellicht een reden om niet met zo’n code te komen. Maar in dit tijdsgewricht werkt het anders. Integriteit staat bij veel bedrijven en beroepsgroepen op de agenda. Het is een terecht topic omdat de manieren om aan informatie te komen enorm is toegenomen. Dat maakt misbruik makkelijker en dan mag je als beroepsvereniging niet achterblijven.’

Tien regels in de integriteitscode:
1. Wees richting uw klant transparant over uw werkzaamheden
2. Vermijd belangenconflicten
3. Ga terughoudend om met concurrentiegevoelige informatie
4. Verzeker uzelf van de juistheid van rapporten en verslagen
5. Houd u aan de wet
6. Ga zorgvuldig om met persoonsgegevens
7. Respecteer de reclameregels
8. Leef de Mededingingswet na
9. Respecteer intellectueel eigendom
10. Spreek andere professionals aan op hun verantwoordelijkheden

 

Voodoo Marketing

Het is een teken des tijds dat marketing niet altijd in een goed daglicht wordt gesteld. Er verschijnen boeken als , op lezingen wordt ook aandacht geschonken aan de donkere kanten van marketing.

NIMA wil zijn verantwoordelijkheid daarin nemen. Huisman: ‘Veel zaken die door consumenten negatief worden gepercipieerd, worden toegeschreven aan marketing. Het woord marketing wordt vaak ijdel gebruikt: “Marketingtrucje”.’
Zelfs de Amerikaanse president Obama doet het, legt Huisman uit: ‘Als Obama het over Drumpf heeft, waarschuwt hij: “”. Als we die perceptie willen veranderen, moeten we laten zien hoe het wel zou moeten. Daar past een basisnorm bij als een integriteitscode.

‘We ontwikkelen als beroepsvereniging niet iets voor bühne, maar stellen een code op, maken er een certificaat van en koppelen er trainingen aan vast. Want’, zo weet Huisman, ‘iemand die zijn werk goed doet, wil graag gecontroleerd worden.’

‘We erkennen hiermee ook dat er soms dingen in het marketingvak gebeuren die niet door de beugel kunnen, maar voor het eerst stellen we daar een norm voor. Als je iets niet normeert, kun je er ook nooit iets van vinden.’

Opleidingen
Een aantal HBO’s die als education partnergroepen met NIMA samenwerken, hebben al een ethics class. Het is bedoeling dat studenten de class straks kunnen afsluiten met de NIMA integriteitstoets. De is de eerste die daarmee gaat beginnen. De eerste examens zullen in januari 2017 worden afgenomen.


Geen strenge code of conduct

Het is geen strikte code of conduct geworden, de code dient vooral als een reminder en een manier om op de hoogte te blijven van de wetgeving.

Je hebt niets aan een ingewikkelde code of conduct, die in een la terechtkomt en waar vervolgens niets meer mee wordt gedaan, meent Huisman.

‘De code is niet per definitie volledig. Het gaat om principes. We gaan ervan uit dat iedereen die principes kent. Is dat niet zo, dan kun je trainingen volgen of je zoekt het online op. Als je in het marketingvak actief bent, moet je op zijn minst de basics kennen van bijvoorbeeld privacywetgeving, mededinging, de reclamecode, noem maar op.’

NIMA gaat zijn achterban stimuleren de zelftest af te leggen zodat marketeers zelf kunnen bepalen of ze voldoende weten van wetgeving.



Geen ingewikkelde toets

Het is geen ingewikkelde toets, zegt Huisman. De test brengt het basisintegriteitsniveau in kaart. ‘De toets kun je gewoon online doen, thuis of op het werk.’  Aan de toets gaat een quick scan vooraf en die is via NIMA.nl te downloaden. Bij aangetoonde geschiktheid verstrekt NIMA een kenmerk dat wordt getoond in het diplomaregister. De houdbaarheid van dat integriteitskenmerk is drie jaar, daarna worden de integriteitsregels opnieuw getoetst.

NIMA wil benadrukken dat marketeers hun verantwoording moeten nemen en dat ze weten wat wel en niet kan en mag. De beroepsgroep bewust en bekwaam maken, vindt Huisman een taak van NIMA.

Wat gaat NIMA doen als een lid zich niet aan de code houdt?
Huisman: ‘Marketeers kunnen een berisping krijgen en als uiterste maatregel kan zijn of haar NIMA-certificering worden afgenomen. Dat kan nu ook al. We kunnen de royering zelfs publiceren, naming and shaming.’ Maar dat zal de beroepsvereniging niet snel doen, zegt hij.

Het is fijn als de beroepsgroep bekend staat als integer, zegt hij. ‘Iedereen wordt beter van deze code. In 99 procent van de tijd doen we het ook goed. Dat gaan we nu ook laten zien.’

Integriteitscommissie
NIMA heeft een integriteitscommissie (met daarin Hanneke Westland, Pieter Timmers, Ronald Voorn, Alexander Singewald en Floris van Dam) aangesteld, die straks ook uitspraken kan doen en publiciteit kan opzoeken. De code is gemaakt in nauwe samenwerking met privacyexpert Alexander Singewald, advocatenkantoor Houthoff Buruma en de Reclame Code Commissie.
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie