Retail: big data essentieel om concurrerend te blijven

Forbes Insight onderzocht de status van big data-analytics in 6 sectoren wereldwijd.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het merendeel van de respondenten rapporteert behoorlijke investeringen in big data-analytics, en een aanzienlijke return on investment. Ongeveer 90 procent van de organisaties ziet vooral gemiddelde tot hoge investeringen en circa een derde noemt de investeringen ‘zeer belangrijk’. Bijna twee derde van de respondenten meldt dat big data en analyse-initiatieven een essentiële, meetbare impact op de omzet hebben gehad.

Een vijfde van de respondenten geeft aan dat big data-analytics de belangrijkste manier is om concurrentievoordeel te behalen, terwijl het voor 38 procent een top 5 prioriteit is. Respondenten uit de retailindustrie vonden big data het belangrijkst: big data en analytics zijn voor hen essentieel om concurrerend te blijven.

Het onderzoek toont aan dat big data innovatiekansen biedt op drie gebieden: de ontwikkeling van nieuwe businessmodellen (54 procent), nieuw productaanbod (52 procent) en het verkopen van data aan externe partijen (40 procent).

C-suite sponsoring
De organisaties die big data en analytics als cruciaal zien, geven aan dat sponsorship vanuit de directie essentieel is. Meer specifiek:

  • Meer dan 50 procent van de organisaties die big data als essentieel beschouwen voor hun concurrentiepositie, wordt geleid door CEO’s die een persoonlijke focus hebben op big data initiatieven.
  • In organisaties waar big data als top 5 prioriteit gezien wordt, komt de sponsor vaak uit de managementlaag net onder de top.

Cultuur vormt barrière
Het onderzoek laat zien dat er ook nog veel barrières zijn, vooral ten aanzien van cultuur, strategie en bedrijfsvoering. Meer dan de helft van de respondenten stelt dat het doorvoeren van een data-gestuurde cultuur de grootste uitdaging is, hierbij implicerend dat het concept van de data-driven organisatie nog niet overal standaard is.

Over het onderzoek
Het onderzoek werd gesponsord door McKinsey en Teradata. Voor het onderzoek zijn wereldwijd 316 senior data- en IT-beslissers ondervraagd uit bedrijven die voorlopen op het gebied van big data-analytics. Respondenten kwamen uit meerdere sectoren, waaronder financiële dienstverlening, technologie en telecom, gezondheidszorg en retail. Geografisch kwam 50 procent uit Noord Amerika, 25 procent uit EMEA en 25 procent uit APAC. Alle respondenten werkten voor organisaties met een jaarlijkse omzet van meer dan $500 miljoen.

Meer weten over big data-analytics? Bezoek ons congres , 1 december in Inn Style Maarssen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie