Dit zijn de mogelijkheden van de QR code 3.0

Met de Fira mag het dan afgelopen zijn, de QR code is nog steeds alive and kicking.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Een digitaal visitekaartje downloaden, e-mail laten versturen, een call me back uitnodiging doen, toegang verschaffen tot een Wi-Fi netwerk, een Pay Pal betaalopdracht uitvoeren, doorsturen naar een Facebook pagina, een digitale coupon activeren of simpelweg een tekstbericht laten zien etc. kennen we wel. Dat is allemaal gesneden koek, QR code 2.0 zogezegd.

Veel minder bekend of zelfs helemaal niet is dat QR codes veel meer boeiende functionaliteiten kunnen herbergen. Functies zoals: Language recognition, automation, multi app download, restricted access, redirection of QR design. Interessanter nog is dat al deze onbekende, maar bijzonder krachtige functies in één QR code kunnen worden samengebracht. Met de in Nederland ontwikkelde Qtag software is dat gewoon mogelijk.

Smart QR codes gaan veel verder dan wat we al kennen en kunnen, afhankelijk van de context waarin ze worden ingezet, veel meer toegevoegde waarde bieden dan wat we gewend zijn. Hieronder zal ik de belangrijkste uitlichten.

Language recognition
Via een QR code automatisch informatie aanbieden in de landstaal van de mobiele gebruiker. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de content in die taal beschikbaar is. Denk eens aan toepassing in de toeristensector. Hoe mooi zou het zijn als een toerist, zonder daarvoor extra moeite te hoeven doen, de voor hem of haar  beschikbare informatie direct in zijn eigen landstaal aangeboden krijgt? Hoeveel toegevoegde waarde zou je hierdoor kunnen bieden aan gedrukt materiaal als folders, flyers, catalogi of menukaarten?

Content automatisering
Informatie achter een QR code is over het algemeen statisch en na verloop van tijd nog maar weinig actueel en verrassend. Met automatisering kan tot op de dag en minuut nauwkeurig de informatie worden veranderd en actueel gehouden.

App download
Een QR code is bij uitstek geschikt om een app te downloaden. Apps zijn echter vaak voor meerdere systemen beschikbaar zoals van Android en Apple. Als je een app hebt ontwikkeld voor meerdere systemen, zoekt de QR code zelf uit voor welk systeem de app geschikt is.

Begrensde toegang
Informatie is niet altijd geschikt of bedoeld voor algemeen gebruik. In voorkomend geval kan toegang tot de informatie via de QR code worden beperkt door de eindgebruiker een extra handeling te laten verrichten (het invoeren van een wachtwoord of klantnummer bijvoorbeeld), voordat toegang tot de informatie wordt verschaft.

Redirect
Bekender is het gebruik van redirects via zogenaamde dynamic QR codes. Hiermee kan de informatie achter de code aangepast worden zonder de fysieke QR code zelf te veranderen. Vooral als de QR code op drukwerk wordt geplaatst dat voor langere tijd moet meegaan, kan deze functie een uitkomst zijn. 

Design
Design hoort in dit rijtje eigenlijk niet thuis, maar kan als value-ad wel van betekenis zijn omdat met design een herkenbaar verschil kan worden gemaakt. Een QR code wordt algemeen herkend aan zijn zwart-wit geblokte outfit. Een duidelijke marker als signaal dat er achter de code digitale informatie beschikbaar is. Over de schoonheid van de zwart-witte code zijn de meningen, om allerlei redenen, soms ernstig verdeeld. Een gestileerde opgeleukte QR code kan de herkenbaarheid en betrouwbaarheid van een merk zeker positief beïnvloeden. Het nadeel kan zijn dat een designcode niet als QR code wordt herkend en daardoor genegeerd. De belangrijkste reden voor een designcode is dat het gemakkelijker en minder storend in grafisch ontwerp geïntegreerd kan worden.

Content en context
Het mag duidelijk zijn dat welke functie je ook inzet, de via QR codes aangeboden content altijd moet kloppen, moet passen bij de doelgroep en de manier waarop de content wordt aangeboden.

De content en de context zijn daarom veel belangrijker dan de QR code zelf.
Voor de gebruiker moet het scannen van een QR code altijd toegevoegde waarde bieden. Dat stelt vooral eisen aan de creativiteit, kennis van de doelgroep en weten wat er met de QR code mogelijk is voor marketing- of informatiedoeleinden. Na het lezen van dit artikel is dat misschien wel meer dan u had verwacht. Zeker is dat investeren in creativiteit, kennis van de doelgroep en weten wat met de QR code gedaan kan worden (en vooral ook wat niet), zich gemakkelijk laat terugbetalen door winst. Een andere zekerheid is dat het lukraak inzetten van QR codes altijd tot teleurstelling leidt. Aan de QR code kan het zeker niet liggen.

Beeld: Shortpres

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie