Creatie & Campagnes

Dubai Lynx 2017: van Arabennials tot sadvertising

Redactie | 15 maart 2017, 15:29

Daniëlle Guirguis van Smarthouse Films ging kijken bij het reclamefestival Dubai Lynx en zag dat de reclame-industrie in het Midden-Oosten nu echt een eigen identiteit krijgt.

Al 12 jaar wordt in Dubai het reclamefestival Dubai Lynx gehouden. Mensen uit alle hoeken van de MENA-regio (Middle East and North Africa) komen hier samen om naar inspirerende sprekers te luisteren in als duizend en één nacht gestylde venues.

Nieuwsgierig naar nieuwe business opportunities en gewapend met het feit dat wij Ali Ali - Rockstar Regisseur en van het Midden-Oosten en multiple Lynx en Lion winnaar - vertegenwoordigen, vertrok ik voor het eerst naar Dubai.

Het deed me denken aan Shanghai; volop in beweging, de lokale cultuur overgenomen door een melting pot van expats die nieuwe mogelijkheden zien. Alles speelt zich af in gloednieuwe hoge torens, chique malls, en coole venues.

Madness of creativity
Drie dagen was ik ondergedompeld in de talks van hotshots uit Midden Oosten: veel open deuren, maar ook hier en daar een super inspirerende parel. Onze ‘eigen’ Al Mosely van 180 Amsterdam  hield een vlammend betoog over de madness of creativity: ‘Laat je niet leiden door big data, consolidation of procurement, maar door vastberadenheid, lef en inspiratie.’

Arabennials
Het toonaangevende bureau FP7 (onderdeel van de McCann Worldgroup) liet twee regionale trends zien. Zo bestaat er het fenomeen ‘Arabennials’: jongeren die zich als westerse hipster stylen (ja zeker, compleet met skinny jeans, diepe V-hals en voorzien van een  getrimd baardje, giletje en een tattoo).
Ze fotograferen elkaar in het park, en proberen daarmee zoveel mogelijk Instagram & Facebook followers te krijgen in de hoop ooit beroemd te worden…

Mahragan
Daarnaast is de voormalig underground muziekstijl Mahragan uit Egypte is de uitlaatklep van de werkloze jeugd geworden. De helft van de 10 miljoen koppige Egyptische populatie bestaat uit jongeren tussen de 18-29. 77 Procent van deze groep is werkeloos, en hun antwoord op de politiek economische instabiele situatie is deze hiphop-achtige rauwe, synthetische elektronische muziekstijl gemend met traditionele muziek. Merken make handig gebruik van Mahragan als een directe verbinding naar deze doelgroep.

Sadvertising
Opvallend waren de hoeveelheid ‘sadverting’ cases: goede doelen en merken die een betere wereld mogelijk lijken te maken - vaak gepresenteerd via social media. In de talk Coca-Cola Middle East lieten de ECD van Ogilvy Dubai en de Head of Integrated Marketing Communications Coca-Cola een case film zien van Coca-Cola die gebrande telefooncellen in de slums van Dubai had geplaatst. De telefooncellen accepteerden doppen van Coca-Cola flessen in plaats van munten, en zo konden de Indiase arbeiders die zes dollar per dag verdienen ‘gratis’ naar huis bellen. Hello Hapiness.

Eigen identiteit
De reclame-industrie in het Midden-Oosten is booming. Waar vroeger vooral gesluierde adaptaties werden gemaakt van westerse campagnes, ontstaat er nu een sterke ontwikkeling naar een eigen identiteit. Ook hier is social media content de driving force want de populaties zijn jong en de smartphone is geïntegreerd. De consument is gefocust op digitale en social content.

Het is de taak van de bureaus om in dit tijdperk waarin iedereen online en connected is, waarin consumeren synoniem is voor ‘technological appetite’, technologie en creativiteit samen te laten smelten, om zo een creatief product van toegevoegde waarde te creëren. Dan gaat die marketing vanzelf wel.

 

Daniëlle Guirguis van Smarthouse, foto

Over de auteur

Reacties op dit artikel (0)

Adfo Books Bestsellers

Meer in channel Creatie & Campagnes

Blijf op de hoogte
Van onze partners
Whitepapers
Populaire blogs