Waarom zouden iBeacons een succes worden?

Elke zichzelf respecterende marketeer is aan het kijken naar iBeacons. Hoe kan dit ingezet worden en waarom hebben we dat nog niet? Het is een mooi product maar is het niet gewoon een opgewaardeerde Bluetooth zender?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In 2006 zag ik het licht; Bluetooth Marketing dat is het helemaal. Al snel kwamen we erachter dat Bluetooth Marketing toch niet zo&;n goede oplossing was als we dachten. Daar zijn tal van redenen voor aan te voeren maar dit is niet de plek om daar verder op te gaan. Laten we hier vooral vooruit kijken.

De laatste tijd krijg ik het idee dat ik dagelijkse flashbacks heb, dit dankzij iBeacon. Overal is iBeacon de oplossing voor allerlei problemen en biedt het ongekende marketing mogelijkheden. Dit is de oplossing waar we met zijn allen op gewacht hebben. Weer een mooi staaltje marketing vanuit de kantoren in Cupertino. De oplossing is niet nieuw maar ze weten het toch zo te brengen dat we vergeten zijn dat deze techniek al jaren bestaat.

Bluetooth Marketing (de voorloper van iBeacon) is geen succes gebleken, dus waarom zou iBeacon dat dan wel zijn? iBeacon kan als GPS dienen op locaties waar geen GPS is, met iBeacon kun je events starten als iemand in de buurt is (bv als iemand in de buurt staat van narrowcasting) en iBeacon kan je positie doorgeven aan de marketing van de winkel die je bezoekt. Maar dit is niks nieuws, met Bluetooth konden we dit allemaal en tegenwoordig hebben de devices ook al die mogelijkheden van zichzelf.

Als wij naar een locatie keken voor Bluetooth marketing dan moest die aan een paar eisen voldoen om succesvol te kunnen zijn. De belangrijkste eis is/was:
- De klant moet zich vervelen, er mag dus niet te veel afleiding zijn!
Een belangrijke tweede is dat de klant zich binnen de straal van de Bluetooth zender moest blijven begeven op het moment dat we deze een bericht wilde sturen. 
En als derde moest de telefoon eigenlijk wel vastgehouden worden en mocht niet in de tas zitten want dan zou je het moment van contact maken volledig missen.
Nu zijn punt 1 en 3 al veel meer gewoon dan in 2006. Toen kon je nog niet heel de tijd op je telefoon kijken als je met iemand ergens was en liet je je telefoon nog gewoon in je tas totdat je ging bellen.

Ik zie dus wel kansen voor iBeacon maar dan niet me de oplossing voor de "problemen"  waar nu over gesproken word:
- als stadsgids (hmm, elke telefoon heeft toch GPS?)
- als navigatie voor instore (zijn de navigatieborden vaak niet duidelijk genoeg en is het niet de charme van een winkel dat je het aan een persoon kunt vragen?)
- voor productinformatie (en de QR code dan, of het personeel van die locatie?)
- als eenvoudige marketingtool (gratis artikel als je de locatie binnenkomt, zouden we ons niet moeten richten op mensen die niet in de locatie zijn of die niet van plan waren om te komen?)
Bovenstaande is allemaal als eens gedaan met Bluetooth en dat sloeg niet in. Ik wil niet zeggen dat als het toen niet zou werken het nu ook niet zou kunnen werken omdat er toch veel veranderd is in die paar jaar. En dan vooral bij de gebruiker.

Maar ik denk dat we veel meer out-of-the-box moeten denken in plaats van allemaal binnen die standaard oplosingen.
Er zijn mogelijkheden genoeg maar ik zie dat we nu nog op zoek zijn naar het laaghangend fruit en dan heb ik weinig vertrouwen in iBeacon en waarom dat een toegevoegde waarde zou kunnen hebben op dit moment.
Ik ben zeer benieuwd waar we mee gaan komen om onze klanten een superervaring met iBeacon te gaan geven en welke oplossing we gaan bedenken.
Mocht je al wel een mooie oplossing hebben en deze willen delen dan kan dat natuurlijk altijd op dit platform. Ik ben zeer benieuwd naar de oplossing.

Kortom; ik denk dat iBeacons geen succes worden als we ze in blijven zetten zoals we dat nu willen gaan doen. Dan is het misschien leuk uren schrijven maar de betalende klant zal er een slecht gevoel aan overhouden.

Maar ik laat me graag verrassen en ben benieuwd waar jullie mee komen.

Succes.

 

PS: hou er rekening mee dat de zender maar een bereik heeft van 70 meter!

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie