Bestaan we als bureau over drie jaar nog wel?

De levensvatbaarheid van de door onszelf gecreëerde wereld staat hevig ter discussie.

The Valley

We lezen er dagelijks over op Adformatie en Emerce, maar ook internationaal houdt het de gemoederen flink bezig op platforms als AdAge en Forrester. De wereld staat op z’n kop en we zitten er met z’n allen middenin.

Ook tijdens het Grote Marketing Congres van afgelopen dinsdag, was Sir Martin Sorrell stellig in zijn oproep aan de bureauwereld: ‘If we think evolution is good enough, we are wrong. It has to be radical revolution, otherwise you’re gone.’

Op een heel ander vlak hangt er een groot zwaard boven het hoofd van mediabureaus. De FBI doet onderzoek naar de non-transparantie en verdachte praktijken met betrekking tot de media-inkoop voor adverteerders. De Association of National Advertisers heeft haar medewerking toegezegd.

We zijn in deze onzekere tijden allemaal op zoek naar houvast en structuur. De veranderingen razen om ons heen en we tasten op sommige vlakken nog te veel in het duister. De klanten halen in rap tempo creativiteit in huis. De consultants stampen digitale bolwerken uit de grond alsof het prefab woningen zijn.

De mediawereld zit in haar grootste transformatie ooit en de platformeconomie zorgt voor een niet te stoppen concentratie op het gebied van e-commerce.

Er is meer dan ooit behoefte aan een stabiel ecosysteem, waarin nieuwe verdienmodellen en innovatieve diensten weer voor evenwicht in de bureauwereld gaan zorgen.

Enkele reis

En in die zoektocht naar ‘het nieuwe evenwicht’ zijn we geneigd om te gaan veranderen binnen onze eigen comfortzone, lees: de bureauwereld zelf. Omdat we daarbinnen al jaren zakendoen en een groot netwerk hebben opgebouwd.

We gaan elkaar kopiëren op zaken die succesvol zijn en we springen met z’n allen op de trein die op weg lijkt te zijn naar beterschap, geluk en groei. Daar zit echter ons allergrootste valkuil: het is een enkeltje naar de me-too wereld waar alle bureaus op elkaar lijken en waar we slechts een station verder zijn, in plaats van dat we op een ander spoor zitten.

Als bureaudirecteur ben ik in de afgelopen jaren ook meerdere keren in deze valkuil gestapt. Kijken naar de buren of krampachtig vasthouden aan de structuur van het bureau die er nou eenmaal is.

Proberen daarbinnen allerlei slimme initiatieven te ontplooien of aanpassingen te doen die je het gevoel geven ‘goed bezig te zijn’. Elke maand opnieuw die omzet op budget proberen te krijgen en blijven steken in dat kortetermijnhandelen.

Het is het lot van werken in onze industrie. Maar stuiptrekken op de korte termijn is slechts pleisters plakken. In plaats van zaken echt grondig bij de bron aan te pakken, steken we onze grote teen in het zwembad om te voelen hoe koud het water is en vluchten dan weer in de waan van de dag die operatie heet.

De kortetermijndrang naar omzetgroei wint het van de langetermijnvisie, terwijl we juist wel naar de horizon zouden moeten kijken om een doorbraak te forceren.

Hard ingrijpen

Ook wij zaten jaren geleden muurvast in deze impasse van kortetermijnhandelen. De resultaten holden achteruit en de afhankelijkheid van de projectbusiness was te groot. Een beetje lafjes schaven aan het bureau wat in de kern gewoon niet meer goed stond, was niet meer de oplossing.

Hard ingrijpen en slim ondernemerschap was de enige remedie. Die eerste stappen in die richting voelden als de zwaarste. Waar begonnen we aan? Wat gaat er allemaal gebeuren als we hard ingrijpen? Het voelde als een ongetrainde beklimming van de Mont Ventoux.

Ik begon met het lezen van boeken over succesvolle ondernemingen, exponentiële groei en sterke bedrijfsculturen. Boeiend om te lezen dat een uniek bedrijf als Kodak eigenlijk Instagram had moeten zijn. In plaats van dat ze zich gingen richten op het vastleggen en delen van het leven door middel van foto’s, bleven ze zich vastklampen aan fotorolletjes en film. Weg Kodak.

Of het missen van de boot door Lonely Planet, dat bleef hangen in boeken in plaats van het creëren en begrijpen van de wereld van de reiziger die al lang digitaal was gegaan. Tripadvisor sprong in het gat en was vorig jaar 15 miljard dollar waard, terwijl Lonely Planet niet verder kwam dan 75 miljoen aan omzet.

Inspirerende cases, die duidelijk aantonen dat je niet moet gaan navelstaren, maar verdomd goed moet aanvoelen waar je klanten naartoe gaan qua behoeften.

Betekenisvol

Naast deze managementboeken, vond ik dat het ook tijd was om aan mijn eigen ontwikkeling te werken. Te beginnen als mens. Zo kwam ik in contact met Joel aan ’t Goor van Origins.

Hij heeft zelf een indrukwekkende reis meegemaakt als het gaat om zijn persoonlijke ontwikkeling en carrière als mens en ondernemer. Met zijn nieuwe bedrijf Origins brengt hij leiders, ondernemers en organisaties bij elkaar om tot een community van ‘purpose driven and awake leaders’ te komen.

Het gaat bij zo’n traject namelijk over initiatie en transformatie. Eerst moet je loslaten wie of wat je dacht te zijn als bureau, zodat je kunt worden wat je werkelijk bent of wilt zijn. 

Die reis is allesbehalve een comfortabele trip. We raken als mens en ondernemer gehecht aan het vertrouwde, aan wat van ons verwacht wordt. We raken gemakkelijk van ons pad af door de verkeerde adviezen te volgen, door angst en schaamte, door onwetendheid.

Maar onderdrukte gedachten of gevoelens duiken op als monsters uit het water. Vroeg of laat confronteren ze je met datgene waar je bang voor was: je ingrijpen gaat niet ver genoeg.

Bij een echte transformatie moet je bereid zijn om veel achter je te laten. Alleen dan kom je tot de kern. Alleen dan kom je bij je ongebruikte potentieel. Met een andere blik en nieuwe vermogens.

Op die manier maak je van je bureau een bijzondere en betekenisvolle plek, waar mensen zich graag bij aansluiten en samen met jou die reis willen maken. Datzelfde geldt natuurlijk ook voor klanten, die graag met een bureau werken dat inspireert en investeert in groei en geluk.

Ecosysteem

Dankzij deze reis en transformatie van de afgelopen jaren is The Valley nu een bureau waar veel mooie nieuwe dingen ontstaan, zoals Maze-One en Nominow. In andere markten en met nieuwe verdienmodellen die goed aansluiten bij de behoefte van onze klanten.

Natuurlijk blijft de weg open voor verbetering en zullen we net als elk ander bureau nog voor vele hete vuren komen te staan. Maar ik heb er vertrouwen in dat we met elkaar een nieuw en gezond ecosysteem kunnen neerzetten, waar plek is voor iedereen die in onze wereld een rol van betekenis wil spelen.

Door jezelf de vraag te stellen ‘bestaan we over drie jaar nog wel?’ en alles daaromheen goed organiseert en faciliteert, kun je de weg naar gezonde en inspirerende groei inslaan. Zoals Steve Jobs ooit zei: 'The journey is the reward.’

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie