Premium

'Halal' ligt te gevoelig, bureau gaat verder als '100%'

De oude naam kan verwarring veroorzaken bij alcoholmerken of een organisatie als Wakker Dier, aldus het productiebedrijf.

Het nieuwe logo van 100%.

Het Amsterdamse productiebedrijf Halal gaat verder door het leven als '100%'. Tijden veranderen en de huidige tijdsgeest vraagt om een nieuwe naam, geeft het bedrijf als reden. Halal, opgericht in 2005, heette de eerste tien jaar 100% Halal en wijzigde zijn naam vervolgens in Halal. Nu volgt er dus wéér een naamswijziging: 100%. 

Gijs Determeijer, sinds 2010 partner en executive producer van het bureau, stelt dat de naam Halal anno 2024 'vragen kan oproepen' en 'voor verwarring kan zorgen'. 'Cultural appropriation was niet een onderwerp waar de oprichters zich in 2005 bewust van waren en voortschrijdend inzicht is iets dat ons allemaal raakt. We vinden het belangrijk om daarnaar te handelen', zegt hij.

Vergrootglas

De letterlijke definitie van Halal is 'alles wat toegestaan of in overeenstemming is met de Islamitische wet' en Determeijer merkt dat deze bureaunaam sommige mensen tegenwoordig voor het hoofd stoot. 'In 2005 was de naam 100% Halal bedoeld om op te vallen, in positieve zin. Het was niet al te serieus bedoeld. Tegenwoordig krijgen we er af en toe negatieve reacties op. We hebben recent de serie Blozende Oortjes met BNNVara uitgebracht, wat een stortvloed aan boze comments op social media opleverde: 'Wat heeft dit met Halal te maken?!' Niets natuurlijk, maar leg dat maar eens uit op X', aldus Determeijer.

Hij vervolgt: 'We zijn vooral een B2B-bureau, maar op zo’n moment bereik je onbedoeld een groot publiek zonder enige context. Ook kan de naam Halal verwarring veroorzaken bij potentiële samenwerkingen met alcoholmerken of een organisatie als Wakker Dier. In een tijd waarin alles onder een vergrootglas ligt, ligt een naam als Halal simpelweg te gevoelig.'

Zelfde bedrijf, nieuwe naam

100% grijpt de naamswijziging meteen aan om een nieuwe eigen merkidentiteit in het leven te roepen. Zo is er onder meer een nieuw logo en nieuwe website die moet duidelijk maken waar 100% voor staat. Determeijer: '100% staat voor een broedplaats voor creatieven in film en fotografie, met 100% focus op craft. Kortom, hetzelfde bedrijf, maar met een nieuwe naam.'

Het film- en fotografieproductiebedrijf 100% ontwikkelt internationale reclamecampagnes voor merken als Nike, Adidas en Gentle Monster. Ook heeft het bureau bekende Nederlandse films en series als Prins en New Kids geproduceerd. Halal is niet het eerste bureau dat zijn naam verandert als gevolg van politieke gevoeligheden. In januari kwam social-bureau Hammerfest erachter dat dit tevens de naam is van een neonazi-organisatie, waarna het besloot verder te gaan als 'Home'.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie