Premium

Hema, SIDN en Zilveren Kruis eerste klanten van nieuw innovatiebureau Forty

Het bureau werkt volgens een methode uit Silicon Valley. Oprichter Jan-Willem van Beek legt uit.

Jan-Willem van Beek was voorheen strategy director bij Greenberry, maar realiseerde dat zijn passie en liefde bij innovaties en start-ups ligt. Hij schreef samen met Rutger Huizenga een boek ‘Voorbij de Startup mania’ over succesvolle innovators en hun best practices. ‘Dit was voor mij tevens het startpunt om een nieuw bedrijf te beginnen.’ Hij blijft nog partner bij Greenberry. 

Schaalbare producten

Forty is een innovatiebureau dat merken helpt bij het maken van ‘schaalbare’ producten. Van Beek licht nader toe: ‘Er worden veel innovaties en producten bedacht, maar weinig worden daadwerkelijk succesvol. Door producten schaalbaar te maken, kun je meten of klanten ook echt behoefte hebben aan je product.’

Forty hanteert daarvoor een methode uit ’s werelds bekendste innovatiehotspot Silicon Valley. Het doel is om producten te ontwikkelen waarbij 40 procent van de klanten zeer teleurgesteld zou zijn als het product zou verdwijnen. Hoe je dat meet,
legt Van Beek uit aan de hand van Hema.

Sneller pakjes afhalen

Forty onderzocht onder consumenten en winkelmedewerkers hoe Hema zijn winkelervaring kan verbeteren. Daaruit kwam naar voren dat klanten het afhalen van een online bestelling in de winkel een omslachtig proces vinden; ze ervaren veel onduidelijkheden en een lange wachttijden. 

Daar bedachten Hema en Forty een oplossing voor: een app waarmee medewerkers gemakkelijk een pakje kunnen scannen en klanten informeren. Ook weten medewerkers nu precies waar de bestelling ligt en wat het inhoudt. Van Beek: ‘Tevreden klanten begint met tevreden medewerkers. Met digitale oplossingen kun je veel doen om de winkel te verbeteren; zowel voor klanten als medewerkers.'

Forty testte deze oplossing met meer dan 10 medewerkers en verwerkte de feedback. Inmiddels rolt Hema de applicatie als pilot uit en aan het eind van het jaar is het beschikbaar in een aantal winkels. Forty neemt ook interviews af met klanten en medewerkers om te controleren of 40 procent teleurgesteld zou zijn als deze er niet meer zou zijn. De testen geven ook inzicht in de verbeterpunten. 

Andere klanten van Forty zijn zorgverzekeraar Zilveren Kruis en SIDN. De vier partners van Greenberry (Michael de Kruijf, Alain Dujardin, Bas van Bokhorst en Van Beek) zijn ook aandeelhouder van Forty. Van Bokhorst zal bij Forty optreden als chief technology officer. Van Beek vat samen: ‘De komende jaren bouwen we Greenberry verder uit naar een hoogwaardig digitaal designbureau en gaat Forty zich storten op uitdagingen van organisaties.’

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie