Premium

Kopstukken uit reclamewereld lanceren 'het bureau voor bureaus'

Agency Engines moet creatieve bureaus op weg helpen met zaken als fusies, pr-strategie en positionering.

V.l.n.r.: Melanie Butter, Bert Hagendoorn, Fred Moolhuijsen, Sander Verhof

Fred Moolhuijsen, Bert Hagendoorn, Melanie Butter en Sander Verhof lanceren Agency Engines, een adviesbureau dat creatieve bureaus moet helpen met complexe vraagstukken die passen bij de huidige tijd.

Agency Engines, gevestigd in Capital C, profileert zich als 'het bureau voor bureaus' en moet die bureaus als 'ondersteunende motor' bijstaan met zaken als pr-strategie, personeel, (her)positionering en fusies en overnamen. Klanten waar het nieuwe bureau reeds voor werkt zijn onder meer DDB Amsterdam, Lukkien en Crocodile Agency.

De vier oprichters zijn ieder gelijkwaardig aandeelhouder van het bureau, zegt positionering-strateeg Bert Hagendoorn desgevraagd. 'Op de omzet hanteren we een commissie die we terug investeren in het bedrijf. Los van elkaar voelden we al langer de behoefte om meer te willen samenwerken, dat hebben we gevonden in Agency Engines.'

Fred Moolhuijsen blijft actief voor zijn eigen adviesbureau B&BA, zo ook Sander Verhof in zijn rol als managing director digital bij Lukkien. Ook Melanie Butter en Bert Hagendoorn blijven hun bestaande pr- en strategiewerkzaamheden vervullen. Verhof (operations-specialist): 'We blijven in principe doen wat we altijd al deden, maar we bieden onze diensten vanaf nu ook gezamenlijk aan. Bureaus kunnen met één, een aantal van ons of met ons allemaal tegelijk samenwerken.'

Opeenvolgende reeks

De expertises en diensten van het viertal zijn 'volledig complementair', gaat Hagendoorn verder. 'Als ik bijvoorbeeld start met een traject voor positionering en groeistrategie, kunnen anderen daar weer op verder. Vanuit de positionering kan Melanie verder met de PR-strategie, Fred zorgt voor verdieping in business development en Sander pakt het operations-stuk op. Het is een opeenvolgende reeks die we de laatste jaren al in de praktijk met elkaar hebben getest.'

Agency Engines is ontstaan vanuit de intentie 'best alone, even better together', zegt Melanie Butter (pr-strateeg). 'Dit geldt voor ons vieren als zelfstandige specialisten, maar ook voor de propositie die we onze klanten bieden. We werkten individueel al voor dezelfde bureaus en onze diensten volgen elkaar steeds vaker op. Dit bracht ons tot het idee om onze krachten te bundelen, zodat we onze klanten beter kunnen bedienen.'

Fred Moolhuijsen (business strategist): 'De bureauwereld verandert non-stop. Er vinden talloze fusies en overnames plaats, de uitdagingen voor de klant zijn complexer, er is meer vraag naar de maatschappelijke verantwoordelijkheid van merken en nieuwe technologie verovert de markt. En in de tussentijd moeten bureaus gewoon hun dagelijkse business blijven draaien. Daar willen wij bij helpen.'

Agency Engines heeft tevens een zogenoemd Intergenerational Diversity Panel opgericht, waarmee perspectieven van 'andere leeftijden, culturen en achtergronden' bij verschillende bureaus betrokken kunnen worden. 'Zo kunnen bureaus naar uitdagingen vanuit meerdere lenzen kijken', aldus Hagendoorn.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie