Muziekstudio Heron Music presenteert zich als uitdager in de markt

Oprichters Guido Maat en Ella Sonke bieden custom soundtracks voor merken, reclame en feature-films.

Heron Music - Guido Maat en Ella Sonke

Guido Maat en Ella Sonke hebben samen de nieuwe muziekstudio Heron Music opgericht. Vanuit het Sieraad in Amsterdam West willen ze inspelen op de uitdagingen waar merken en reclamebureaus tegenwoordig voor staan. Volgens de oprichters is er is er voor opdrachtgevers veel muzikale keus, weinig tijd en weinig budget. ‘Daarom bieden wij een model aan, dat voor elke opdracht een passende oplossing biedt.’ Zo willen ze custom soundtracks bieden voor merken, reclame en feature-films.

Merken, bureaus, productiehuizen en buyout

Maat, creatief directeur en componist en Sonke, zakelijk directeur, zeggen al samen te werken aan sonic branding-trajecten voor merken zoals Rituals en Scotch & Soda en voor bureaus en productiehuizen zoals DPPLR.

Beiden hebben een freelance-achtergrond bij onder andere Audentity waar ze aan voorgenoemde projecten hebben gewerkt. Het gezelschap voegt toe dat opdrachtgevers bij Heron Music ook terechtkunnen voor sound-design, voice-over-casting, voice-over-opname en mixage. 

Heron Music spreekt, naast het versterken van merken en campagnes met muziek, de ambitie uit om het werkveld te veranderen op het gebied van buyout. Zo vragen de oprichters zich af waarom afkopen voor exclusiviteit nodig is wanneer de muziek speciaal voor het merk of campagne is gemaakt. Hierover willen ze in gesprek met het werkveld. 

Exploiteren artistiek eigendom

Als startende muziekstudio zeggen ze toe een fee te hanteren die toegespitst is op het exploiteren van artistiek eigendom. ‘Na vele gesprekken met experts in het vak over behoeftes van merken en producers, passen wij dit toe op de lengte van de actieve push van paid media. Merken die de investering maken voor custom muziek, mogen dit tot in lengte van dagen op eigen kanalen publiceren.’ 

Processen inzichtelijk

De oprichters noemen zich experts op het gebied van custom muziek, ze beloven daarover ook helder te communiceren met de merken en bureaus om meer duidelijkheid te geven over wat het proces van muziek-composities precies behelst en waarom een passend geluid voor een merk of campagne zo belangrijk is. Maat en Sonke leggen daarbij uit dat dit mogelijk is door de vaste processen inzichtelijk te maken. ‘Maar ook door een merk of bureau deelgenoot te maken van de magie van muziek in onze studio.’

Muzikale eindproduct

Volgens Sonke blijft de ontwikkeling van het muzikale een wisselend creatief proces: ‘Toch valt het muzikale eindproduct soms wel terug te redeneren op een bepaald stijlelement dat matcht met een merkidentiteit, maar soms komen beeld en muziek ook samen op onverklaarbare wijze.’ 

Gecomponeerde muziek moet mogelijk blijven

Maat benadrukt nog dat gecomponeerde muziek voor een merk of campagne altijd een mogelijkheid blijven: ‘Niet door net zo goedkoop als stockmuziek te zijn, maar door het proces zo toegespitst mogelijk te maken. De kracht van custom muziek op merk- en beeldbeleving is te groot om omver geblazen te worden door het huidige campagne creatie-veld dat zo veeleisend is.’  

Lees ook: ‘Smoorverliefd’ (Interpolis) van Snelle wint Reclamemuziek Top 40 Aller Tijden

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie