Premium

VBAT heet nu Superunion

Angelique de Hont, MD: ‘ Als de specialist in packaging en brand identity kunnen we onze competenties internationaal verder ontsluiten.'

VBAT heet nu Superunion

VBAT, het Amsterdamse bureau voor brand identity en packaging design heet vanaf nu Superunion, onderdeel van WPP. Volgens het bureau is het een logische stap omdat het de afgelopen jaren al actief deel uitmaakte van het internationale Superunion-netwerk. Met de naamsverandering wil het bureau de succesvolle integratie markeren en de competenties meer internationaal ontsluiten. Als Superunion Amsterdam blijft het bureau vanuit de WPP-campus werken voor klanten als Heineken, Albert Heijn, Etos, Danone en Gamma. 

Ontstaan Superunion

Angelique de Hont, managing director, legt uit dat VBAT al een lange tijd onderdeel is van WPP en dat het merk Superunion drie jaar geleden is ontstaan uit vijf gerenommeerde internationale designbureau’s waaronder VBAT. Daarbij geeft ze gelijk aan dat ondanks dat Superunion een toonaangevend internationaal brand agency is, is naam Superunion in Nederland nog relatief onbekend. 

Superunion launchvideo

Superunion launchvideo

Expertise uitrollen

De Hont, die eerder voor Selmore, Hema, Publicis Groupe en Saatchi & Saatchi werkte zegt dat ze de expertise van VBAT verder wil uitrollen in het internationale netwerk waar het bureau onderdeel van uitmaakt. ‘Onze competenties meer internationaal ontsluiten. Wij zijn binnen het netwerk de specialist in packaging en brand identity. We wilden voor nog meer nationale en internationale merken werken. 

Dat is inmiddels gelukt: Binnen het Superunion netwerk worden we inmiddels voor onze disciplines gezien als creative excellence center. Zo hebben we bijvoorbeeld recent een nieuwe packaging opdracht gekregen voor het Engelse merk Flora van Upfield.’ ‘

Angelique de Hont, managing director Superunion
Angelique de Hont, managing director Superunion

Samenwerking met Londen

De managing director vertelt verder dat ze de brede strategische brand management expertise van de Londense collega’s makkelijker toegankelijk wil maken voor de Nederlandse markt. ‘We zien namelijk dat Nederlandse klanten nog steeds met regelmaat naar Londen gaan voor het hoge niveau van ‘brand management en strategie expertise daar. Precies daarom werken wij voor dit soort opdrachten steeds meer samen met Londen.’

‘Als merk moet je bewegen’

De Hont geeft aan dat de coronacrisis de samenwerkingen binnen het Superunion-netwerk een enorme impuls heeft gegeven. ‘Klanten hebben daar baat bij. Dat onze merknaam verandert, daar zijn we zelf al aan gewend. Nu maken we het wereldkundig. De wereld is sneller in beweging dan ooit. Merken moeten mee bewegen, dus ons merk ook.’ Superunion noemt zichzelf dan ook een global brand agency die klanten wil helpen de business te laten groeien. De Hont: ‘In die aanpak is creativiteit het fundament. Onze creatieven zijn wel anders dan creatieven bij een reclame bureau. Ze zijn vaak wat introverter en naar mijn mening te bescheiden.’ 

‘Packaging- en brand-design is een ambacht’

Volgens De Hont is packaging- en brand-design een echt ambacht en van een ander creatief kaliber dan campagnewerk. ‘Dat zie je terug in ons werk, zoals voor onze eigen campus, die qua logo en lettertype in de geest van de Amsterdamse school is gestyled en door ons is omgedoopt tot de naam Amsteldok. Maar ook in de visual identity van de Johan Cruijff Arena. Alles wat je daarin ziet hebben wij ontworpen, van de typografie tot de parkingnummers.’ Om enthousiast te vervolgen: ‘Het hele ontwerp is een ode aan Johan Cruijff. Iets waar ik als echte Amsterdammer en Ajacied enorm trots op ben. Maar we ontwikkelen ook 700 private labels van Albert Heijn, van de hagelslag tot de versproducten. Ook hebben we recent het nieuwe merk Geldmaat vormgegeven. Dat merk zie je nu overal in Nederland verschijnen.’ 

Merkvoorbeelden klanten
Merkvoorbeelden klanten Superunion

‘Creatieve niveau uitbouwen’

VBAT is al 35 jaar dedicated design partner van Heineken global. De Hont legt uit dat ze het ontwerp van de star bottle tot aan Formule 1 sponsoring realiseren en van de boarding tot de Heineken Trophy en het interieur van de Paddock. ‘Daarnaast zijn we ook verantwoordelijk voor merken als Brand bier, Baden Baden in Brazilie, Gösser in Oostenrijk, Fosters in UK en Star in Nigeria. Dat je overal ter wereld designs kan tegenkomen die we zelf gemaakt hebben. Dat is maakt het werk geweldig. En vanaf nu doen we dat dus onder de naam Superunion. Het bureau dat onder andere ook werkt voor Nasa, Tencent en Microsoft. Aan ons nu de uitdaging om ons creatieve niveau vast te houden en internationaal verder uit te bouwen om daarmee de erfenis van de oorspronkelijke oprichters eer aan te doen.’

Lees ook: 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie