Zo unlockt HEMA het complete potentieel van TikTok

TikTok is meer dan een viraal contentkanon en merken laten de grootste kans liggen.

We zijn het er inmiddels allemaal over eens: TikTok is here to stay. Maar als je als merk dan toch wat met TikTok moet, welke content ga je dan maken? Wat ik (Frank de Wit, MD Team5pm) zie, is dat de focus vaak ligt op ‘entertainende’ video’s, die meespringen op de trends. En alhoewel ik de waarde van entertainment - mits het goed is uitgevoerd - niet ontken, wordt zo een belangrijke laag vergeten. TikTok is namelijk veel meer dan een viraal contentkanon, het is óók een belangrijke zoekmachine. En de merken die dat inzien, zullen domineren. Door slim gebruik te maken van data, liet HEMA zo social en SEO samensmelten - met gigantisch succes!

TikTok is een zoekmachine

Naast een platform waar producten binnen no-time zijn uitverkocht en creators in een paar uur wereldbekend worden, is TikTok ook als favoriete zoekmachine van Gen Z de search markt toegetreden. Ja, je leest het goed. Deze generatie wil visuele antwoorden op hun vragen. En het liefst zo snel mogelijk. Denk aan: de beste hotspots voor een volgende citytrip, handige schoonmaaktips of makkelijke, gezonde recepten. 

Dit inzicht biedt grote kansen voor merken die een domein willen claimen met hun content. En ondanks dat steeds meer merken de drang voelen om aan het platform te beginnen, duikt de menigte meteen de entertainment-hoek in. Men zet wat social creators op de bank met de vraag ‘leuke ideetjes’ te bedenken. Het is een soort reflex en niet per definitie slecht. Creatieve formats kunnen van grote waarde zijn voor het bouwen aan je merk, maar je laat hiermee als merk eigenlijk de grootste kans liggen: de messy middle

TikTok leent zich namelijk als een perfect middel om jouw consument te helpen in de online oriëntatiefase. Een merk dat dit als geen ander begrijpt, is HEMA. Door hun consument te helpen met de juiste content, werd de retailer pionier op het gebied van data-gedreven TikTok-SEO. 

POV: wanneer een merk de volledige potentie van TikTok benut ;-)

Als geboren en getogen SEO-fanaat kwam Merel Hopman van HEMA de deuren van Team5pm binnen met de juiste vragen: “Aan welke content heeft onze doelgroep écht behoefte?” en “Hoe vergroten we onze online zichtbaarheid en claimen we top rankings?” Het antwoord is: dat weet je met data! Door slim gebruik te maken van insights, lieten we SEO en social samensmelten. En het resultaat was - al zeg ik het zelf - verbluffend..

TikTok SEO! | Team5pm

De TikTok-SEO-code gekraakt!

Met data leerden we HEMA’s consument écht kennen. Dankzij TopicTree - onze geautomatiseerde video-SEO software - wisten precies binnen welk domein HEMA’s doelgroep aanwezig is, welke het meest relevant was voor het merk én waar HEMA’s concurrentie (nog) niet aanwezig was! Na een uitgebreide analyse bleken ‘badkamer’ en ‘raamdecoratie’ dé zoekdomeinen voor HEMA. Vanuit hier ontwikkelden we de videoserie ‘HEMA helpt’: Help-content - gefocust op het leven thuis makkelijker maken middels handige tips en tricks voor het huishouden. Op één productiedag vingen we zo alle vliegen in één klap. Meerdere content-crews waren aanwezig, waarmee assets voor alle videoplatforms werden geproduceerd. 

topic tree

En de resultaten spreken voor zich. Een persoonlijk geluksmomentje was toch wel toen onze Strateeg Stef het kantoor binnen kwam stormen met zijn telefoon boven z’n hoofd geheven: “We ranken nu al op #1!”. Slechts vijf uur na upload. En toen wisten we het: na YouTube, hebben we nu ook de TikTok-SEO code gekraakt. 

En als klap op de vuurpijl domineerde de TikTok-content van HEMA ook nog eens binnen de Google-resultaten. Een bekrachtiging, van dat ene feit: search is changing. Van tekst naar video, op alle platformen. Speel je hier als merk slim op in? Dan zal jouw marketingstrategie slagen!

google ranking

Oproep aan merken: breng social media managers en SEO samen!

Als je dit nu hebt gelezen, en je denkt: ik wil ook beginnen, maar waar moet ik beginnen? Mijn advies is ten eerste, breng jouw social media managers en SEO-specialisten samen. Laat ze met elkaar praten. Ze hebben namelijk hetzelfde belang. Punt twee, zorg dat je duidelijk krijgt waar jouw consument nou écht naar op zoek is. Ga vanuit daar die helpende laag toevoegen aan jouw contentpalet. En punt drie, als je er nou niet uitkomt….bel dan Team5pm ;-) 

Wil je meer weten over deze HEMA-case? Klik dan hier.

Frank de Wit, MD Team5pm

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →