Gun Safe Cities-campagne is schot in de roos

De activatie moet de ogen van wapenbezitters openen, en dat lijkt te lukken.

Per ongeluk jezelf of familielid neerschieten. Dat kan zomaar gebeuren als je een wapen niet goed opbergt. De campagne van goede doel 'Gun Safe Cities' moet Zuid-Afrikaanse inwoners daarvan bewustmaken. Het spotje is ontwikkeld door Havas Johannesburg.

‘Oh fuck, that’s me, right between the eyes’, zegt een man verschrikt in de video. Hij is samen met een groep mensen op een schietbaan. Na een tijdje knallen krijgen ze hun schietschijf te zien. Deze is echter anders dan andere: in het midden staat geen stipje, maar hun portretfoto. De boodschap: wapeneigenaren schieten vaak zichzelf of een familielid neer omdat ze hun pistool niet goed opbergen.

 

Media-aandacht

De video trok een hoop aandacht in Zuid-Afrika. Op social media ontstond er een discussie tussen pro- en anti-wapengroepen. Ook is de video grootschalig opgepakt door de media. 

pop-up winkel

De campagne heeft overeenkomsten met die van Guns With History (bureau: Grey New York). Dit filmpje uit 2015 moest wapenbezitters ook op de gevaren in en rondom het huis attenderen. Voor de campagne opende Guns With History een pop-up winkel. Mensen die voor het eerst een pistool wilden kopen, kregen niet alleen info over het wapen maar ook de gevolgen. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie