Premium

Hema en Hotel L'Amour winnen Gouden Loeki met Siepie-kerstcommercial

Zowel het merk als het bureau winnen de populaire publieksprijs voor het eerst. In totaal hebben 68.000 Nederlanders gestemd. 

Hema en Hotel L'Amour nemen de prijs in ontvangst op het podium van Tuschinski.

Hema en reclamebureau Hotel L'Amour hebben met hun kerstcommercial de Ster Gouden Loeki 2023 gewonnen. De winnaars ontvingen de prijs donderdagavond tijdens de feestelijke uitreiking in Tuschinski Amsterdam, die werd gepresenteerd door Diederik Ebbinge. Leo Blokhuis verzorgde het gastoptreden. Zo'n 380 vertegenwoordigers van merken en bureaus waren aanwezig. 

De zilveren en bronzen Loeki gingen naar respectievelijk Calvé (bureau: Alfred) en KPN (Dentsu Creative). 

Voor het eerst

Het is voor het eerst dat zowel Hema als Hotel L'Amour met een Gouden Loeki (sinds 1995) naar huis gaan. Het winnen van de prijs is voor Hotel L'Amour bijzonder, aangezien het bureau nog maar een jaar bestaat. Hema is de afgelopen jaren enkele keren genomineerd, maar sleepte niet eerder een Gouden Loeki in de wacht. Ook opmerkelijk is dat voor het eerst in jaren Albert Heijn en Staatsloterij geen Loeki wonnen; ze stonden dit jaar zelfs niet in de Top-10. De 'traditie' dat een dier (dit jaar kat Siepie) de Gouden Loeki wint, is wel overeind gebleven. 

Voor met name Aad Kuijper van Hotel L'Amour zal het een mooie avond zijn geweest. Hij won niet alleen de Gouden Loeki voor Hema, ook werkte hij in het verleden jarenlang voor Calvé Pindakaas en is hij medeoprichter van Alfred, dat met de jubileumcampagne voor het pindakaasmerk de zilveren Loeki won. 

Siepie

De winnende (kerst)commercial draait om knuffelkat Siepie en is een vervolg op de Sint-commercial van Hema. Daarin kwam de Siepie-knuffel via een omweg in Nederland bij haar nieuwe 'baasje' terecht. In de kerstcommercial (productie: Better Call Sol) kijken we naar een verdrietige Siepie, in haar eentje spelend op de noten van het bekende liedje 'All by myself' (door de recent overleden zanger Eric Carmen). Ze bedenkt een slim plan om de feestdagen niet alleen door te brengen, en met succes: vriendje Takkie ligt onder de kerstboom. 

De tweede prijs werd verzilverd door Calvé en Alfred met de commercial 'Calvé Pindakaas 75 jaar'. Ter ere van de 75e verjaardag van het pindakaasmerk brachten zij een campagne uit die de rijke reclamehistorie weerspiegelt. De bronzen Loeki ging naar KPN en Dentsu Creative Amsterdam met de 'Dat is entertainment zoals jij het wilt'-campagne, waarin de rode kat Louis stiekem van het entertainmentaanbod van KPN snoept. 

De strijd om het gouden beeldje barstte 12 februari los, toen de stembussen werden geopend. Het Nederlandse publiek kon tot en met 10 maart stemmen op hun favoriete commercials. In totaal hebben 68.000 Nederlanders een stem uitgebracht. 

Top-10

De Top-10 van de Gouden Loeki 2023 ziet er als volgt uit. 

'Kerst' - Hema & Hotel L'Amour
'Calvé Pindakaas 75 jaar' - Calvé & Alfred International
'Dat is entertainment zoals jij het wilt' - KPN & Dentsu Creative Amsterdam
'Magische feestdagen' - Lidl & BBDO Germany
'Mis niks' - Interpolis & Wefilm
'Heerlijk Helder Hoe je ons ook noemt.' - Heineken & LePub / Boomerang
'Een Toyota rijd je nooit alleen voor jezelf' - Toyota & DDB
'Laat kinderdromen uitkomen' - KiKa & Joe Public
'Cost of Beauty' - Dove & Ogilvy
'Wat alz... het jouw broertje is?' - Alzheimer Nederland

Elk kwartaal kiest een onafhankelijk publiekspanel van GfK de 10 mooiste, leukste en populairste commercials van dat kwartaal. Dit levert in totaal 40 kwartaalwinnaars op. Deze 40 commercials zijn opnieuw aan een onafhankelijk panel van GfK voorgelegd, met als resultaat de 10 finalisten van het jaar. De winnaar van de Ster Gouden Loeki is voor 75 procent bepaald door het publiekspanel en voor 25 procent door het Nederlands publiek.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie