Een meer dan smakelijk gekozen en geëxecuteerde combinatie

CAMPAGNEPRAAT | Het panel is enthousiast over de combi en de campagnefilm: 'Het moet een feestje zijn geweest om die te maken!'

Adverteerder: KFC x Cheetos
Bureau: TBWA\Raad
Productie: Chuck Studios
Titel: Crunchin Cheese Chicken
 

WABHeeft u het lekker druk Mejuffrouw Krouwel? Ik zie veel nieuws over hardlopen langskomen. Nog andere zaken op de planning?

MK: Meneer Bol, het was letterlijk hollen of stilstaan de afgelopen periode. Eindelijk tijd voor een wat rustiger maand. Even lekker genieten van de geneugten van het leven, chipjes, koud drankje. Dat werk. En dan is daar Adformatie die ons een Finger Licking commercial voorlegt. Want wat denk je? KFC en Cheetos gaan nu samen in één bak! Nou, ik hou van kip, van kaas én van Cheetos. Dus I’m in hoor! En wat een prachtige productie, zo’n film die je best zelf had willen maken. Lekker product, leuke film. Alle ingrediënten voor een succesvolle campagne zou je denken.

WAB: Zeker weten. Wij hebben vaker in deze Campagnepraat brand partnerships besproken. Ze zorgen (mits goed passend en uitgevoerd) samen voor meer impact, meer reuring en meer verrassing. Mijn buikgevoel zegt dat dit wel goed valt. Maar laten we het 'afpellen' zoals jij dat graag noemt. Te beginnen met de brand fit: klopt de match tussen KFC en Cheetos?

MKAfpellen? Ik zat eigenlijk te wachten op jouw ‘duiding’. Maar goed, daar gaan we. Goede vraag. Ik weet het eigenlijk niet. Gevoelsmatig denk ik van wel. Maar vooral KFC zegt mij niet zoveel. Vind ik altijd een beetje het vage broertje van McDonald's en Burger King. Nu zijn Cheetos en KFC allebei gevestigde merken, opgegroeid in dezelfde tijd. Beiden een beetje middle of the road. Zowel KFC als Cheetos geen echt  A-merk zoals de gele M of Lays. Dus bij het zien voelde het wel natuurlijk.

WABSnap je wel. KFC in Nederland is niet echt van de grond gekomen. Maar in veel landen wel redelijk geprofileerd. In het Midden-Oosten ook? Ook Cheetos is wel zichtbaar in het snackschap, maar meer een specifieke variant. Beiden zijn eerder de challenger dan de marktleider. Dus dat past wel. Okay die hebben we dan. Tweede toetssteen is de executie. Hebben ze samen in de creatie magie weten te maken? In dit geval in de keuken…

MKHet is een lekkere film. Vooral de 80” die het hele verhaal vertelt. Beetje stoer, tikkie western, snufje The Godfather, vleugje Dirty Dancing en nog wat Gordon Ramsey-attitude. En vooral een erg mooie combi van live action en CGI (ervan uitgaande dat de Colonel niet met AI is gemaakt). Het moet een feestje zijn geweest om die te bedenken en te maken! 

WABBeide merken hebben natuurlijk sterke brandiconen. De dynamiek tussen Colonal Sanders en de Cheetos Cheetah is geinig. Vond zelf de beelden van de verkruimelde Cheetos op de kipstukjes redelijk fingerlicking. Dus knap gedaan door Chuck Studios. Fastfood aantrekkelijk gemaakt.

MK:Guilty pleasure van twee verwenmerken. Niet perse gezond, voor velen wel lekker.

WABDan de derde factor is hoe ze samen dit gaan benutten. Het is een campagne voor het Midden-Oosten maar gemaakt door Amsterdamse foodspecialist Chuck Studios. In ons bericht staat vooral de aanpak van creatie en niet veel over de activatie en de media. Dus die vind ik lastig te beoordelen.

MKNou ik dus ook. Mijn internationale carrière beslaat best wat landen, maar het Midden-Oosten nou net niet. Dus Adformatie overvraagt hier een beetje. Overigens zou ik voor die regio ook niet echt denken aan kip met kaas. Jij wel? Ik zou deze campagne wel best goed voor Nederland zien werken toch?

WAB: Ik dus ook. Gok dat KFC door het vanwege het product kip, het wel goed doet in moslimlanden. Geen varkensvlees zal resoneren in die markten. Maar in Nederland kunnen die twee merken ook wel wat meer reuring gebruiken. 

MK: Mijn laatste afpel-vraag zit op de vorm. Waarom zo’n dure productie en zo’n lange film (80 seconden maar liefst, wij marketeers dromen daar van) voor de introductie van een nieuwe smaak kipjes? Die kip-bakken bestaan tenslotte al, ze lanceren alleen nu een variant met Cheetossmaak. Een soort McFlurry met M&M’s smaak. Is het niet (kosten)efficiënter als je gewoon een tell-sell push-campagne daarvoor had gemaakt? 

WAB: Dat is nu juist wel slim. Groot uitbuiken met zo’n fraaie productie loont echt wel. Als mediaman zeg ik het vaker: stop voldoende budget in de beste creatie. Dan gaat de media vaak significant meer effect hebben. In dit geval geloof ik dat ook. Als je hier een goedkope en platte sell van maakt, is alle glans van deze kansrijke partnership er af. Dus hulde voor deze twee merken en hun bureau.

MKOh oh oh.. I like it when you talk creativity to me, meneer Bol. Het zou toch wat zijn als we hier in Nederland ook meer van zulke extravagante commercials zouden gaan (of moet ik zeggen ‘mogen’) maken. Dat Nederland meer een lekker extravagant soort Dubai van Europa wordt. Bling bling en Cheetos Chicken. Wat een combinatie, wat een vooruitzicht. Om maar met KFC’s Lee Towers te spreken: 'Ja toch, niet dan?!"

Zij marketingbaas van NN Group, hij directeur van Abovo Maxlead. Beiden hebben een groot hart voor marketing en reclame. Iedere week betwijfelt, bekritiseert of bewierookt het duo Mariëlle Krouwel en Willem-Albert Bol een actuele campagne. Met vandaag de nieuwe campagne van KFC x Cheetos voor het Midden-Oosten. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie