Premium

Meer voedsel in het bekkie, de helft minder in het (vuilnis)bakkie

Mascotte Becky, een animatiefiguurtje in de vorm van een mond, moet jonge gezinnen aansporen meer te verslinden in plaats van te verspillen.

In 2030 de helft minder voedselverspilling in Nederland. Dat is de groene doelstelling van stichting 'Samen tegen Voedselverspilling' (een initiatief van bedrijven en overheid). De campagne met mascotte Becky in de hoofdrol moet jonge gezinnen aansporen om thuis een steentje bij te dragen; zij blijken namelijk de grootste weggooiers te zijn.  

Becky is een animatiepoppetje in de vorm van - heel toepasselijk - een mond. In de campagne die is gemaakt door bureau Truman, geeft zij tips en tricks om thuis voedsel te besparen. Zoals: maak voordat je naar de supermarkt gaat een lijstje met producten die je thuis nog hebt liggen.

Becky is een blijvertje

‘Ons brein vindt mascottes fijn’, licht Paul Hillesum, oprichter en creative director bij Truman, toe. 'Mascottes worden door ontvangers snel verwerkt en zorgen voor herkenbaarheid. Bij langdurig gebruik kun je snel en effectief het juiste associatienetwerk oproepen met emoties.'

Veel merken maken dan ook gretig gebruik van mascottes. Denk aan de wereldberoemde M&M’s-poppetjes, Duracell Bunny en Michelin Man. Deze iconen worden al jarenlang gebruikt. Dus als je voor onmiddellijke herkenning bij de consument wil zorgen, moet je de mascotte vaak en veel gebruiken. Is Becky een blijvertje? ‘Jup, het is een langdurige campagne tot 2030', antwoordt Hillesum.

Een meerjarige campagne blijkt hard nodig. Nederlanders staan wel bekend als een zuinig volk, maar voedsel verspillen doen we overmatig. Jaarlijks verspillen Nederlanders 1,8 en 2,6 miljard kilo aan voedsel. Daarvan zijn consumenten de allergrootste weggooiers: elke Nederlander verspilt - in plaats van verslindt - 50 kilo voedsel per jaar. 

Making-of-video

Hoe gaat Becky ons goede manieren aanleren? Ze heeft letterlijk en figuurlijk geen wijzend vingertje. Ook spreekt ze jonge gezinnen niet streng toe, eerder lieflijk. Hillesum vertelt dat de tips zijn getest door Motivaction onder de doelgroep, een digitaal panel van het Voedingscentrum en een panel van gedragswetenschappers.

'We willen de intenties van mensen omzetten in acties door het geven van een concreet handelingsperspectief', vervolgt Hillesum. 'Vanuit de gedragspsychologie is het belangrijk om het juiste voorbeeld te geven.' Daarom draait de campagne juist om wat je allemaal kunt doen. 'We verwijzen dus niet naar probleemgedrag, zoals eten weggooien.'

Becky heeft niet alleen een ideologisch doel, ook is ze er om praktische redenen. 'We willen met haar de verschillende uitingen consistent bij elkaar brengen.’ Hillesum heeft het volste vertrouwen in het mondige mondje: ‘Ze werkt duimstoppend op je socialmediatijdlijn.' Of dat zo is, moet nog blijken. Ze heeft in ieder geval nog 11 jaar om de aandacht van Nederlanders te trekken.   

Credits

Bureau: Truman

Klant: Stichting Samen tegen Voedselverspilling

Verantwoordelijk bij klant: Birgit Broer, Marjolijn Schrijnen en Wijnand van der Werf

Animatie en modelmaking: 5 A.M. Studios

Sound: ParkStudio

Muziek: Quincas Moreira

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie