Premium

Bureaubazen zwaaien af en de Oude Kerk kiest Tempel

Overlopers, binnenkomers, opklimmers en afzwaaiers. Het carrièrenieuws van bureaus, media, communicatie en de digitale wereld.

Ons loopbaan-overzicht. Met veel groepsfoto's van bureaus en de branding-manager van de NS die overstapt. 

Terug naar fabrieksinstellingen

Het was de week die nog nagalmde van het vertrek van de twee bureaubazen. Op de dag van de uitreiking van de Gouden Loekie, 9 maart, maakte Dick van der Lecq bekend op te stappen bij DDB 180 en deed Pablo van den Berg hetzelfde bij zijn Yune.

Van der Lecq vertrekt al na drie maanden na de aankondiging van de fusie tussen DDB Unlimited en 180 Amsterdam en gaat voorlopig 'terug naar de fabrieksinstellingen'. Hij wil zich eerst even bezinnen op een volgende loopbaanstap.

Einde aan Yune-verhaal

Van den Berg hield het wat langer vol, nadat Yune onderdeel werd van IPG Mediabrands, 6 jaar om precies te zijn. Hij wilde na de overname graag samen met Thijs Jaski ‘een hoofdstuk toevoegen aan het Yune-verhaal’ – hij blijft een storyteller- en deed dat met een nieuwe positionering.

Die ‘staat als een huis’, een mooi moment om er een streep onder te zetten, vindt Van den Berg. Ook hij neemt eerst even de tijd om zijn hoofd leeg te krijgen en na te denken over een nieuwe route. Jaski volgt hem op.

cheil benelux
Daniel Samama (l) en Tim de Waard
Vengean, managing director Veronique Gorter en creative director Annis Anakotta
Vengean, managing director Veronique Gorter en creative director Annis Anakotta

‘Status quo challengen’ bij Cheil

Het beweegt sowieso in de bureauwereld. Na het vertrek van creative director Thijs de Boer en managing director Budi Gonzalez de Chaves bij Cheil – zij begonnen hun eigen bureau Bijvoorkeur – is hun opvolging bekend.

Tim de Waard en Daniel Samama zijn aangesteld als de nieuwe creatieve directie van Cheil Benelux. Onder de naam Tim & Daan was het duo de afgelopen jaren actief als freelance creatief team voor opdrachtgevers als Philips en IDFA.

Het duo spreekt over Cheil als een 'bureau in transitie' en een 'echte hidden gem'. Uiteraard gaan ze ook ‘de status quo challengen'.
 

Managing en creative directors voor Vengean

Bij het brandingbureau Vengean is er geen sprake van opvolging van oud-leiderschap, maar ontstaan er nieuwe functies door de groei van het bureau. Zo traden Veronique Gorter en Annis Anakotta aan als respectievelijk managing director en creative director.

Veronique Gorter heeft ruim 16 jaar ervaring in reclame en branding en werkte hiervoor bij Han Snel. Ze mag zich storten op de verdere groei van het bureau met behoud van de kwaliteit. Annis Anakotta werkte eerder voor onder meer Wave, Indie, Han Snel en hij was medeoprichter van Wrap.

Ogilvy breidt uit met Mark van Tol en Cindy Bij de Vaate

Mark van Tol is als head of pr eindverantwoordelijk voor het verder verstevigen van de pr-positie van Ogilvy. Hij heeft meer dan 15 jaar marketing- en pr-ervaring aan zowel bureau- als klantzijde in multinationale omgevingen. Naast zijn Nederlandse nationaliteit is hij half Canadees. Voorafgaand aan zijn dienstverband bij Ogilvy, was Van Tol werkzaam bij Edelman.

Als business-lead is Cindy Bij de Vaate verantwoordelijk voor het onderhouden en uitbouwen van key-accounts, in dit geval dat van Vodafone Ziggo.Ze heeft ruim vijftien jaar ervaring in klantbeheer en (digitale) communicatie bij agencies als DigitasLBI, Havana Harbor en MediaMonks. 
 

Pr-strategen naar Hagens PR

Bij Hagens PR zijn Aranza Zevenbergen en Jelle de Wal aan de slag gegaan PR-strateeg. Ze maken deel uit van het strategieteam onder leiding van strategy director Sid de Koning.

Aranza Zevenbergen was hiervoor copywriter en strateeg bij Ice Cream Media. Jelle de Wal wekte hiervoor bij Hibou als pr-consultant.

V.l.n.r. Sam Voorham, Maaike de Wildt, Suzy Thomas en Phong Huynh
V.l.n.r. Sam Voorham, Maaike de Wildt, Suzy Thomas en Phong Huynh
Denstu Creative - v.l.n.r. Maarten Withoos, Dion de Keizer, Anne Merel Verleun, Hesté Coetzee en Michael Nap
Denstu Creative - v.l.n.r. Maarten Withoos, Dion de Keizer, Anne Merel Verleun, Hesté Coetzee en Michael Nap

Maaike de Wildt naar Kumpany

Ook groei bij Kumpany, het merkactivatiebureau, waar er vijf mensen aan de slag zijn gegaan. Maaike de Wildt is de nieuwe operations director en volgt Noortje Jans op, die nu zelfstandig werkt. De Wildt is afkomstig van Fitzroy Amsterdam en maakt samen met Wouter van Rijn (strategy director) en Auke van Rossum (creative director) deel uit van de directie van het bureau, die wordt aangevoerd door managing director Jasper Admiraal.

Verder traden er twee ‘seniors’ aan: Suzy Thomas (producer, voorheen Red Bull & Magenta) en Phong Huynh (video producer, voorheen Edelman), en legde Kumpany de hand op projectmanager Eva Brouwer en junior-projectmanager Sam Voorham.
 

Dentsu vergoot en verbreed entertainment-hub

Dentsu Creative dumpte eveneens een groepsfoto in de redactiemailbox met daarbij het nieuws dat het ‘grote ambities heeft’ met zijn de Social & Entertainment-hub. Het team is niet alleen vergroot, maar met name verbreed in kennis en kunde.

Eind vorig jaar kwam Maarten Withoos al over van influencer-marketingbureau First, nu is ook Anne Merel Verleun aangetreden als creative director (hiervoor Hammerfest). Zij neemt samen met Michael Nap de dagelijkse leiding op zich van de ‘hub’.

Dion de Keizer (voorheen van Mr. Koreander) en Hesté Coetzee komen de ‘always-on’ redactie versterken.

Rutger Hamelynck en Geke Roelink, Nemo
Rutger Hamelynck en Geke Roelink, Nemo Digidaan
Suzanne Visser -
Suzanne Visser - Credits Christa Romp

Overstap van hoofd brand-management NS

Bij de NS is Rutger Hamelynck, hoofd brand-management, overgestapt. Hij gaat als zakelijk directeur aan de slag bij science-museum Nemo. Hamelynck werkte voor ING als hoofd Sponsorships en de afgelopen tien jaar bij NS. In die rollen werkte hij samen met de culturele sector en de wetenschap, onder meer met Nemo tijdens het Weekend van de Wetenschap

Hamelynck gaat werken onder Géke Roelink, die een maand hiervoor aantrad als nieuwe algemeen directeur. Beiden starten in een bijzonder jubileumjaar. Nemo bestaat 100 jaar en dat zal binnen en buiten het museum worden gevierd.
 

Suzanne Visser gaat duurzame samenwerking met Bravoure aan

Bravoure, het weinig bescheiden strategisch digitaal-bureau in Amsterdam, heeft Suzanne Visser (37) als accountmanager aangetrokken. Zij is van de lange termijn en gaat zich richten op het uitbouwen van duurzame samenwerkingen en het begeleiden van klanten bij het verzekeren van hun digital longevity.

'Mijn doel is om Bravoure en hun geweldige werk nog prominenter op de kaart te zetten', zegt ze geheel in stijl van het bureau. Visser komt over van Kaliber Interactive, en blijft haar bestuursfunctie bij Dutch Digital Design behouden.

Marjolein Mens benoemd tot chief commercial officer van De Beren

Marjolein Mens (31) is benoemd tot chief commercial officer van franchiseformule De Beren. Ze begon in 2014 op haar 23e, na haar studie Communicatie Media en Informatietechnologie.

Mens voegde zich toe aan het toen nog kleine marketingteam en werd eindverantwoordelijk voor de communicatiestrategie intern en extern. In 2016 vond onder haar leiding de rebranding plaats, werd een merkstrategie neergezet en begon het ombouwen van de restaurants naar een nieuwe eigentijdse stijl. 

Vanwege de groei een marketingmanager van buiten aangetrokken maar al snel botste die met de hands-on mentaliteit die De Beren eigen is, waarna Mens de functie zelf ging vervullen. Ze breidde de afdeling uit naar een club van 15 personen en trad onlangs toe tot de directie van het bedrijf. Als chief commercial officer is ze verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en sales.
 

Oude Kerk kiest voor Tempel

Ook buiten de bureaus zijn er mutaties. Een Tempel krijgt de zakelijke leiding over de Oude Kerk Amsterdam, Marisa Tempel wel te verstaan. Zij heeft brede ervaring in de cultuursector en was onder meer hoofd marketing, communicatie en development bij Gaudeamus, en bekleedde ze diverse interimfuncties voor onder andere Cultureel Centrum Corrosia, Artifex en Theater Kikker.

Met de komst van Tempel kiest de Oude Kerk voor een gedreven manager die samen met de artistiek directeur vaart geeft aan het realiseren van de culturele ambities. ‘We kijken allemaal uit naar de samenwerking in de opmaat naar de viering van 750 jaar Amsterdam’, aldus Mariette Dölle, directeur Oude Kerk.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie