Wie wordt de opvolger van CMO Dorkas Koenen van de Rabobank? Adformatie kiest jaarlijks samen met een kundige en kritische vakjury de CMO of the Year. De winnaar wordt bekendgemaakt op CMO Day op 11 mei in het Sparta Kasteel in Rotterdam.
Het doel van de Adformatie CMO of the Year Award is om vernieuwende en inspirerende marketingdirecteuren, die een duidelijke impact op de organisatie hebben, in de spotlight te zetten en erkenning te geven voor het werk dat zij doen. Het gaat om CMO’s die met hun marketingbeleid innovatieve methoden, vormen en samenwerkingsverbanden introduceren. En hiermee effect sorteren, impact maken en hun omgeving inspireren, zowel intern als extern. Naast de CMO Community zijn lezers van Adformatie gevraagd CMO’s en marketing directeuren uit hun netwerk te kandideren die dit jaar een uitzonderlijke prestatie hebben geleverd.
Na een eerste selectie zijn dit de CMO’s die meedingen naar de award (op alfabetische volgorde):
- Maaike Berger (Visma)
- Martijn Delahaye (Afas)
- Els Dijkhuizen (Heineken)
- Nicole Freid (Hak)
- Roel van der Heijden (Zilveren Kruis)
- Leo Hensen (T-Mobile)
- Josha Jansen (Marie-Stella-Maris)
- Gregory Kukolj (Marktplaats / Adevinta)
- Stijn Mentrop (McDonalds)
- Andres Neira de Back (Center Parcs)
- Jacqueline Post (Maandag)
- Valentijn van Santvoort (Holie)
- Miranda Smit (Praxis)
- Brenda Smith (Kruidvat)
- Nienke van de Streek (Aldi)
- Caroline Turennout (Zeeman)
- Gwenda van Vliet (G-Star)
- Jorieke de Vries (Lidl)
- Hella de Weger (a.s.r.)
- Marcel van Wing (Flower Farm)
- Johan van der Zanden (Albert Heijn)
Bovenstaande kandidaten hebben een vragenlijst ingevuld waarna de jury op basis van de criteria achtereenvolgens een longlist en een shortlist selecteert voor Adformatie CMO of the Year. Om de winnaar te bepalen zal de jury vragen stellen in een-op-een gesprekken.
De criteria zijn:
- Leiderschap & Persoonlijkheid: de CMO of marketingdirecteur heeft een duidelijke visie op de marketingstrategie en op de marketingorganisatie. Hij/zij weet dit uitdragen en daarmee interne en externe stakeholders te inspireren.
- Vernieuwing: de marketingdirecteur is een vernieuwend denker die zijn of haar marketingbeleid baseert op innovatieve methoden, ideeën, instrumenten, technologie en/of samenwerkingsvormen.
- Succes: het vernieuwende en inspirerende marketingbeleid heeft een aantoonbare positieve impact hebben op de organisatiedoelstellingen en kan worden onderbouwd met verschillende metrics vanuit de customer journey.
- Purpose & visie: de CMO/marketingdirecteur heeft een duidelijke visie op de rol van marketing, de toekomst ervan en de bredere maatschappelijke context waarin het vak zich beweegt.
De vakjury voor CMO of the Year bestaat uit:
- Dorkas Koenen (CMO Rabobank, CMO of the Year 2022)
- Beate van Dongen Crombags (partner customer experience & digital transformation EY)
- Edgar Molenaars(partner customer & brand advisory KPMG)
- Monique Brand Flu (oprichter The Customer Excellence Company / Bestuur PIM)
- Susanne van Nierop(hoofredacteur Adformatie)
CMO Day met als thema 'Straight forward' vindt dit jaar plaats op 11 mei in Rotterdam. CMO's en marketingdirecteuren kunnen zich aanmelden via Chiefmarketing.nl.