Laat het eten maar doorkomen

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Benieuwd naar het antwoord op de vraag hoe ondernemers het doen in economisch lastige tijden had ik een interessant gesprek met Janny Looijen, directeur-eigenaar, van het bedrijf Korpershoek in Nijkerk. Wat doet een ondernemer in crisistijd? Hoe managet zij de onderneming? Waar liggen haar prioriteiten? Hoe ziet zij de toekomst? Kortom stof genoeg voor een gesprek over ondernemerschap, leiderschap en strategiekeuzes. geeft een kijkje in de eigen keuken.

Specialisme.
Korpershoek verzorgt al 25 jaar de logistieke diensten voor haar klanten. Ze hebben veel expertise opgebouwd op het gebied van douane formaliteiten. Geen werelddeel is hun vreemd. Met de juiste papieren en vervoerders komen alle goederen op de gewenste plaats. Korpershoek verzorgt ook de op- en overslag van die goederen. In geconditioneerde magazijnen worden de goederen opgeslagen voor transport. Hun specialisme is vooral in de foodsector. In hun magazijnen liggen met name biologische producten. Suiker, specerijen, noten, kruiden, etc. worden brandschoon opgeslagen volgens alle HACCP regels. Geen wonder dat Korpershoek veel aandacht schenkt aan de processen binnen het bedrijf. Het werken met alle noodzakelijke certificeringen is de kracht van het bedrijf.

Leiderschap.
Welke stijl van leidinggeven wordt hier gehanteerd? Korpershoek heeft een team van 17 vaste medewerkers. De meeste van hen hebben langjarige dienstverbanden en beschikken over veel praktijkervaring. Janny, directeur-eigenaar van het bedrijf, omschrijft haar stijl als streng en sociaal. De organisatie is plat. Janny zit tussen haar mensen en stuurt vrij direct aan. Het bedrijf voert een streng beleid als het om de regelgeving gaat. De noodzakelijke certificeringen mogen immers niet in gevaar komen. Het logistieke proces verdraagt ook geen fouten en misverstanden. Er moet volgens strakke procesregels gewerkt worden. Janny ziet het als haar opdracht hier scherp op toe te zien in het belang van haar klanten en uiteindelijk ook in het belang van haar bedrijf en medewerkers. Daarnaast heeft zij oog voor de sociale aspecten. De langjarige dienstverbanden wijzen in de richting van een sociale werkomgeving waar de menselijke aandacht niet vergeten wordt. Het “in control” zijn is een belangrijke drive voor het leiderschap.

Ontwikkelingen.
Heeft Korpershoek last van de crisis? Janny geeft aan dat ook zij na 2008 merkte dat opdrachtgevers gingen interen op hun voorraden. De transacties namen af. Op dit moment is er sprake van een stabilisatie. Omdat hun expertise met name in food zit kunnen zij consolideren op hun ontwikkeling. De mensen moeten ondanks de crisis toch eten. Food is in die zin minder crisis gevoelig. Korpershoek moet wel optimaal presteren op kwaliteit en betrouwbaarheid. Dat betekent dat hun kennis en service ook in de toekomst op hoog niveau moet blijven. Dit legt een zwaar accent op de inzet en kennis van de medewerkers, een goed contact met de klantenkring en een scherp oog voor alle sectoren die invloed hebben op het logistieke proces. Het bedrijf Korpershoek meent voor deze toekomst voldoende te zijn voorbereid. Een mooie kennismaking met een goed presterend MKB bedrijf.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie