Marqt versus AH in social media: de analyse van een 15-jarige stagiaire

In februari liep mijn zoon Roderick twee weken stage bij Marqt in Haarlem. Deze week werkte hij aan zijn verslag en moest daarbij ook ingaan op het reclamebeleid van Marqt. Zoals dat hoort bij zijn generatie, ging hij uitzoeken wat het bedrijf zoal doet in Social Media. Zijn bevindingen deel ik graag me u!

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vol trots vertelde hij dat Marqt 3.837 volgers in Facebook heeft, en meer dan 1000 volgers op Twitter (Marqt Amsterdam). Hij vroeg me of dat veel was? Ik vind het een behoorlijk goede score: zo’n 1300 fans per vestiging en 1000 volgers op twitter. Ik zie weinig winkelketens en zelfs merken zo’n hoog aantal halen En Marqt is heel relevant voor fans en volgers: nieuwtjes, aanbiedingen, recepten, acties. De mensen die van Marqt en haar propositie (echt eten) houden, die smullen ervan.
Toen vroeg hij: wat zou Albert Heijn eigenlijk doen? Is dat geen goede vergelijking?

Ik las in de Distrifood van 29 januari dat AH eigenlijk de enige supermarkt is die internet echt goed begrijpt (subtitel van het artikel: ‘Alleen Albert Heijn lijkt te snappen dat er een Facebook generatie aankomt’). En dat het bedrijf meer dan 50 mensen in dienst heeft die zich met internet bezighouden. De Iphone app ‘Appie’ won dan ook de prijs voor de beste Mobile Media & Marketing Awards.

Kortom: vol spanning gingen we op zoek naar de social media getallen voor AH. Met ruim 800 filialen is de supermarkt ruwweg zo’n 250 keer groter dan klein duimpje Marqt. Tsja, 50 medewerkers op online en hun toonaangevende visie. Mijn zoon vond een Engelstalige pagina voor ‘Albert Heijn organisatie’ met 1493 fans. Geen echte content, maar een samenvatting uit Wikipedia. Twitter dan? Zo’n 1086 volgers op Appie Bonus.

Even snel rekenen: zo’n 2 fans per filiaal op facebook…en iets meer dan 1 volger op twitter.

Wat zegt dat? Inderdaad. De Facebook generatie komt eraan. Een generatie die de dingen graag loslaat, die experimenteert, altijd zichzelf is en zich niet achter protocollen verschuilt. Waar de binnenkant de buitenkant is. Waar van mens tot mens gecommuniceerd wordt. Met 50 man en diepe zakken kun je een succesvolle applicatie laten maken. Maar er is toch heel iets anders nodig om in social media een relatie aan te gaan met echte mensen. Prachtig om te zien hoe Marqt social media onderdeel gemaakt heeft van haar strategie en daarmee mensen aan zich bindt. Een mooie case...en een mooi verslag van zoon Roderick.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie