De creatieve armoede van de retail typetjes

Typetjes zijn populair; Koefnoen, Draadstaal, de comeback van de Dik voor Mekaar Show. Ook onze nationale retailers zijn dol op typetjes. In de campagnes van de Albert Heijn, Super de Boer en Plus spelen typetjes al geruime tijd de hoofdrol en ook C1000 introduceerde onlangs haar eigen reclamepersonage. Is dit creatieve armoede of zijn typetjes in de retailadvertising gewoonweg het meest succesvol?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

AH nam het voortouw met de avonturen van sympathieke, goed gecaste supermarktondernemer. Super de Boer toeterde vervolgens een jonge plattelandsvrouw de wereld in. Plus probeerde het eerst met adviserende ondernemers en afdelingsmedewerkers en doet het nu met nachtwakers. En onlangs introduceerde C1000 een vrouwelijke shopper die precies weet waar en hoe de zaken gedaan worden. Jumbo doet vooralsnog niet mee aan deze typetjesparade.

Het lijkt erop dat retailers het succes van marktleider AH proberen te evenaren, maar dat is toch bij voorbaat een verloren strijd. Conceptueel is een typetje natuurlijk erg dankbaar, maar kopiëren blijft creatieve armoede. Ik kan niet in de keuken van de retailers kijken om te zien wat de typetjes meer of minder brengen. Daar ben ik wel erg nieuwsgierig naar.

Wat mij betreft mag binnenkort de strijd tussen retailers ook op creatief vlak losbarsten. Er zijn vast meer manieren om de gunst van de klant in retailland te winnen. En dan maar hopen dat het verder gaat dan propaganda voor de prijzenoorlog. Wie pakt de handschoen op?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie