De toekomstbestendige communicatieadviseur

Met ontwikkelingen als hyperconcurrentie, digitalisering en de dwingende roep van het publiek om transparantie verandert het communicatievak snel. En daarmee ook de rol van de communicatieadviseur. Ik sprak Marjolein Rigter, account director Porter Novelli, over ‘de toekomstbestendige’ communicatieadviseur.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Marjolein, wat zie jij voor veranderingen in het communicatievak?
M: ‘Er wordt veel meer gecommuniceerd dan een aantal jaren geleden. Dit gebeurt enerzijds binnen de organisatie zelf; vroeger fungeerde de communicatieadviseur als spil in de communicatie, nu zijn de lijnen korter en staan medewerkers van alle afdeling constant (digitaal) met elkaar in contact. Daarnaast is het ook extern niet meer alleen de communicatieafdeling die communiceert over de organisatie. Medewerkers van alle afdelingen kunnen, bijvoorbeeld via sociale media, informatie naar buiten brengen over de organisatie.’

V: Hoe zie jij de rol van communicatieprofessional veranderen?
M: ‘Communicatie binnen bedrijven wordt circulair. De communicatie-afdeling krijgt een andere rol. Vroeger draaide communicatie vooral om het maken van beleid, het schrijven van goede teksten en dit intern en extern rondzenden. Deze basisskills (framing, teksten schrijven etc.) blijven hetzelfde maar het gaat nu niet meer alleen om het zenden van deze informatie, maar ook om het zorgen voor afstemming met verschillende stakeholders. Dus het creëren van dialoog, het managen van relaties maar ook laten zien wat de organisatie doet met de gekregen input. De voornaamste rol van de communicatieprofessional wordt het faciliteren van deze afstemming. In organisaties wordt hierbij steeds meer participatie verwacht van medewerkers. Het is aan de communicatieadviseur om dit in goede banen te leiden. De communicatieadviseur neemt dus een centralere en meer strategische rol aan in de organisatie. Deze nieuwe rol vereist ook andere skills en een andere blik op communicatie.’

Wat zijn deze skills precies en hoe bereid je je voor op de toekomst? Marjolein Rigter geeft samen met Petra Koopmans (account director Porter Novelli) een workshop over De toekomstige communicatieadviseur tijdens de . Tijdens deze sessie wordt naast inzicht in de laatste ontwikkelingen in het communicatievak en de bijbehorende rol van de communicatieadviseur inzicht gegeven in de benodigde kennis en vaardigheden van de communicatieadviseur. Vervolgens vertaal je dit naar je eigen situatie met persoonlijk toekomstprofiel. Inschrijven kan nu . Bij inschrijven tot 1 september ontvangt je het nieuwe boek Reflectieve Communicatie Scrum van Betteke van Ruler cadeau.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie