'QR code onbegrepen kans voor gedrukte media'

Met de sterk achteruitlopende advertentie-inkomsten en oplagecijfers ziet het er somber uit voor veel gedrukte mediaproducenten.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het media-aanbod en de mediadiversiteit zijn zo groot dat de spoeling voor traditionele uitgevers steeds dunner is geworden. Niet verwonderlijk dat de meeste grote uitgevers hun dienstverlening hebben uitgebreid met cross mediale-, op internet gebaseerde diensten. Een logische stap. Opmerkelijk in dit verband is wel dat er nauwelijks aandacht is om de QR code als verbindend element tussen gedrukte media en internetfunctionaliteit onder de aandacht te brengen bij adverteerders en het lezerspubliek.

Een telefoonrondje langs diverse grote uitgevers bracht aan het licht dat slechts een gering aantal het gebruik van QR codes of AR (augmented reality) stimuleert. In enkele gevallen wordt toepassen van de QR code in advertenties zelfs afgeraden of niet toegestaan, omdat het afbreuk zou doen aan de stijl of het format van het blad!

Een ander veel gehoord argument is dat de QR code lelijk is. Over smaak valt natuurlijk te twisten en is de QR code in de basisvorm niet echt attractief, maar opvallen doet het wel. Met de mogelijkheden om de QR code qua vorm, stijl en kleur perfect te laten passen binnen de huisstijlelementen, vervalt dit argument en hoeft daarom geen beletsel te zijn om de QR code in te zetten.

Dat er voorwaarden worden gesteld aan vorm en inhoud, is het goede recht van de uitgever. Het is immers niet in het belang van de adverteerder, noch in het belang van het blad als er niet relevante of zelfs verstorende content achter een QR code wordt gepubliceerd. Uiteindelijk is het de lezer die zowel het blad als de advertentie beoordeelt op inhoud en context. De uitgever zou bij de keuze, wel of geen QR code, kunnen optreden als adviseur van de adverteerder en daarmee een extra element kunnen toevoegen aan het serviceniveau of dienstenpakket van de organisatie.

De QR code levert altijd toegevoegde waarde op, mits een actie in overeenstemming is met het gestelde communicatiedoel. Zeker met toenemende belang van Mobile Marketing neemt de waarde van gedrukte media eerder toe dan af. QR codes en/of AR kunnen daarbij de hefboom zijn voor nieuw elan en innovatief vermogen bij uitgevers, acquisitie- en reclamebureaus .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie