Sterke merken hebben een spiegel

1983. Bijna 30 jaar geleden. UB40 haalde met 'Red Wine' een nummer één positie. Net als Spandau Ballet met 'Gold'. TV’s waren enorm. Een telefoonnummer moest je draaien. Internet bestond niet. BMW’s wel. En reclame ook. In 1983 werd BMW Nederland klant bij hun bureau, PPGH/Moussault.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

En nu, in 2012. Vorige maand het bericht dat BMW Group Nederland de eerste pitch gaat uitschrijven. Na bijna 30 jaar. Op Adformatie stond het bericht met de veelzeggende kop: “.” Één korte kop. Een kop die de kern en het ‘geheim’ van merkcommunicatie krachtig samenvatten; consistentie in de boodschap.

BMW maakt fantastische producten. Pure kwaliteit. Altijd herkenbaar. Met of zonder logo. Continu streven naar perfectie en verbetering in een veranderde omgeving, gericht op het telkens leveren van dezelfde ultieme beleving aan klanten. Een merk als BMW weet dan ook precies wát ze de mensen willen vertellen. Hoé dat het beste gedaan kan worden op een creatieve, prikkelende en overtuigende manier. Dat is aan een bureau. De specialist.

Sterke merken hebben een spiegel
30 jaar samen met een bureau. Er zijn voldoende relaties die dat aantal niet halen. Mismatch? Passen niet bij elkaar? Of misschien toch de onwelwillendheid of onkunde om eerst in de spiegel te kijken. De schuld aan externe factoren geven is altijd de makkelijkste oplossing.
Dat doen sterke merken niet. Die kijken eerst naar de eigen organisatie. De eigen strategie. De eigen producten. Sluit wát we doen nog wel aan op wat mensen willen? Nee, dan gaan we daar eerst voor zorgen. Het bureau komt veel later aan pas. Die mag zich weer buigen over de vraag hoe we dat gaan vertellen en met welke middelen.

Bloeien in een veranderde omgeving
BMW Group schrijft de pitch uit omdat de mediaconsumtpie en het oriëntatiegedrag de laatste jaren wel erg hard veranderen. Een sterk veranderende omgeving waar BMW al lang op reageert met o.a. de toekomstige . BMW weet precies wát het wil vertellen en aan wie. De vraag is alleen hoe en of de huidige manieren nog wel juist zijn. En dan ga je rondkijken. Passen we nog bij elkaar?

Het bericht in adformatie heeft me niet losgelaten. In één kop stond daar de kracht en het succes van een sterk merk samengevat. Een kop met een duidelijke boodschap voor veel marketeers en managers die constant met nieuwe bureau’s te maken hebben. Op zoek naar de heilige graal of oplossingen voor tegenvallende resultaten. Richt de ogen naar binnen.

Sluit wát je bedrijf doet of levert, nog wel aan op de veranderende wensen van consumenten. En blijft dit zo in de nabije toekomst? Het is niet de makkelijkste weg, maar uiteindelijk wel de weg naar groei en succes.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie