Vraag nooit het volk om raad

Want je kunt niet zomaar de keuze van het publiek naast je neer leggen als-ie je niet bevalt.

Het leek de Britse minister van Wetenschap Jo Johnson zo’n leuk idee. &;We laten het publiek de naam kiezen van het nieuwe state of the art Royal Research Ship.&;

RRS It&;s Bloody Cold In Here

Veel bijzondere geestige namen werden ingestuurd, onder andere: RRS It&;s Bloody Cold In Here, RRS Big Metal Floating Thingy-Thing en RRS Science!!!, maar ook meer serieuze als RRS Poppy-May, de naam van een 16 maanden oud meisje met een ongeneeslijke ziekte, de uiteindelijke runner-up.

Iedereen kon naamsuggesties insturen en online stemmen. En dat pakte anders uit dan gehoopt.

Het, inderdaad bijzonder leuke, RRS Boaty McBoatface werd de winnaar met meer dan 180.000 stemmen, vier keer zoveel als de nummer twee. Het volk heeft gesproken.

Gewoon de leukste naam

Zouden al deze stemmers hun eigen bedrijf of boot ook zo hebben genoemd? Ik betwijfel het. Ze hebben gewoon de leukste naam gekozen.

Maar de minister is niet blij met de keuze van het volk hij zit er flink mee in zijn maag: een serieuze wetenschappelijke naam zou een stuk beter passen.

Op zich begrijpelijk, als opdrachtgever kent hij immers alle voorwaarden waaraan de naam moet voldoen. .

Eerder moeten bedenken

Maar dat had hij eerder moeten bedenken. Een opzet als deze, zonder duidelijke voorwaarden en een heldere procedure, vraagt om problemen.

Een van de belangrijkste doelstellingen was juist het werk van het ministerie dichter bij de mensen te brengen.

Slechte pr

Met de overweging de naam RRS Boaty McBoatface al bij voorbaat te laten zinken, bereikt hij precies het tegenovergestelde. Een slechte zet, waarmee hij alle positieve pr in één klap teniet heeft gedaan.

En dat terwijl RRS Boaty McBoatface juist een geweldige naam is, die recht doet aan een van de mooiste eigenschappen van het Engelse volk: zelfrelativerende humor.

Juist goud in handen

De minister, op Twitter al omgedoopt tot ‘Dr. Buzz Killington’ Johnson, ziet niet in dat hij met deze ogenschijnlijke tegenstelling goud in handen heeft: het meest moderne onderzoeksschip ter wereld met een grappige en onverwacht onderscheidende naam, een prachtig platform om alle unieke kwaliteiten te communiceren.

Zouden wij in Nederland dezelfde humor hebben en bij de keuze tussen de Zr.Ms. Willem Barentsz en de Zr.Ms. Nat Van Onderen voor de laatste gekozen hebben?

Waarschijnlijk wel, zolang het niet onze eigen boot of propositie betrof.

De moraal van dit naamverhaal: durf te kiezen en je nek uit te steken, mits de naam aan de basisvoorwaarden voldoet, maar laat de keuze niet aan vrijblijvende derden over.

RRS Boaty McBoatface ahoy!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie