Wees een leider in social media: Be. Do. Get.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Wat is het verband tussen social media en leiderschap? Volgens nieuwe media-specialist Brian Solis kan het een niet zonder het ander. Als je tenminste echt het verschil wilt maken. Dat zei de bestsellerauteur tijdens ‘An Evening With... Brian Solis’, georganiseerd door , en van hybride marketingbureau Coopr. “This is your time to make a difference.”

Volgens Solis zijn er twee soorten community managers. Mensen die operationeel met social media bezig zijn en mensen die bedrijven transformeren op basis van klantbehoefte. De eerste categorie komt volgens de kenner niet verder dan reactieve helpdeskachtige activiteiten in de marge. De tweede zal het bedrijf uiteindelijk leiden.

Veel organisaties beginnen zich pas langzaam te realiseren wat het potentieel en de impact van social media is, constateert de auteur van het onlangs verschenen ‘Engage’. Social business is meer dan twitteren namens je werkgever, benadrukt hij. “Het is het einde van zaken doen, zoals we dat gewend zijn. Immers, wat doe je met de reacties van klanten? Zowel de klachten als de complimenten? Geef je opvolging? En zo ja, welke dan?“

Spreek de juiste taal
Belangrijk daarbij is hoe snel je kunt schakelen. Dit hangt samen met hoe heilig de bestaande processen zijn in je bedrijf. Voor zover nog niet optimaal: hoe kun je de directie overtuigen om daar snel verandering in te brengen? “Door aan te sluiten bij datgene waarmee zij dagelijks bezig zijn. Spreek hun taal. Vertaal dat wat jij online waarneemt naar de doelstellingen die zij nastreven.” Praat dus niet in termen van aantallen volgers, maar over klantwaarde, bijvoorbeeld. En als de directie echt niet wil luisteren? “Als je er geen vertrouwen in hebt dat je ze kunt overtuigen, is het de hoogste tijd om je uit de voeten te maken”, zegt Solis. “En te gaan werken voor een bedrijf waar ze wel inzien hoe hard ze jouw visie en vasthoudendheid nodig hebben.”

“Bepaal wie je wilt zijn en wat je nastreeft”, adviseert Solis. “Belichaam de verandering die wilt realiseren. Be. Do. Get. Create your own destiny!” Wat overigens niet betekent dat dat zomaar geregeld is. In veel gevallen is het een kwestie van een lange adem. “Gemiddeld kost het organisaties een jaar of tien om een echte 'social company' te worden. Mét een goede leider.”

Wat mij betreft een zeer herkenbaar verhaal. Zo probeer ik het precies te doen. De ene keer lukt het beter dan de andere. Ben benieuwd naar de ervaringen van anderen. Hoe vergaat het jullie?

Met dank aan ">, ">, "> en ">.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie