Hoe HIJ en ZIJ uiteindelijk samen een monopolie verwierven op persoonlijke voornaamwoorden

Bij belangrijke marktontwikkelingen blikken Richard Otto en Robbert van Loon terug op Verdwenen Merken. Deze keer: HIJ/ZIJ

De afgelopen maanden zijn er veel kledingzaken failliet gegaan, waaronder MS Mode, McGregor, Houtbrox, La Ligna en Cora Kemperman. Bekende merknamen uit de winkelstraat verdwijnen echter niet altijd door een faillissement. Soms wordt een formule gewoon verfrist met een nieuwe merknaam. Het Verdwenen Merk van deze week is daar een goed voorbeeld van. Een verhaal over mannenmode, een zusje en veel rechtzaken. 

Primeur
Vanaf het moment dat Karel (roepnaam Kees) de Waal het modebedrijf E.H. de Waal van zijn vader overneemt, gaat het hard. De oude bedrijfsnaam verdwijnt en maakt in 1963 plaats voor HIJ. Binnen vijftien jaar verschenen er ruim 75 HIJ mannenmode-zaken in Nederland en in 1986 krijgt HIJ zelfs een zusje.

Hiervoor wordt damesmodebedrijf Witteveen overgenomen en omgebouwd tot ZIJ. Ook het buitenland wordt veroverd met in 1992 een unieke primeur in Duitsland: HIJ en ZIJ worden onder één dak verkocht. De bedrijven groeiden naar elkaar toe, tot in 1999 alle winkels in één klap werden omgedoopt naar WE. 

Exclusiviteit
WE heeft er sindsdien alles aan gedaan om haar merknaam zo exclusief mogelijk te houden. Het kledingconcern spant daarom steevast rechtzaken aan tegen andere merken die gebruik (willen) maken van een merknaam uit het rijtje ik-jij-hij-wij-jullie-zij. Zelfs als het niet eens om kledingmerken gaat! 

Zo wilde Veronica bij haar naamswijziging naar Yorin eigenlijk de merknaam ME gebruiken. WE ging hier met succes tegenin bij de rechtbank. Ook het tijdschrijft ELLE moest het ontgelden toen zij een franchiseketen voor kleding wilde opzetten onder haar eigen naam. WE vond dat ELLE te veel was afgeleid van de oude merknaam ZIJ en zette daarom wederom de gang naar de rechtbank in.

Ditmaal gaf de rechter WE geen gelijk. 

Misschien ziet het publiek ELLE wel als een vertaling van ‘ZIJ’, maar dat zou niet tot verwarring hoeven te lijden. ELLE wordt in de eerste plaats geassocieerd met het modetijdschrift en niet WE, HIJ of ZIJ. WE verloor hiermee voor korte tijd haar monopolie op persoonlijke voornaamwoorden binnen de modebranche. Uiteindelijk won WE alsnog, toen de modeketen ELLE in de recente recessie failliet werd verklaard. 

 

Bij belangrijke marktontwikkelingen blikken Robbert van Loon (l) en Richard Otto, auteurs van het boek ‘’, terug op de mooiste merkverhalen. In het boek staan nog ruim 325 andere merkverhalen over Nederlandse merken die tussen 1970 en 2015 uit ons straatbeeld en van onze boodschappenlijstjes zijn verdwenen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie