Koffiedik Kijken: wat brengt 2012

Vijf mannelijke orakels deden voorspellingen voor het 2012, voor de Nederlandse communicatiebranche en de rest van de wereld. IAA Koffiedik Kijken in de Duif in Amsterdam, was opnieuw een nieuwjaarsborrel met gewicht. Wat er overbleef aan somberheid werd weggespoeld met limoncello. Ebele was erbij en noteerde de opmerkelijkste uitspraken.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Kabinet struikelt in het voorjaar
"Dit keer mag ik heel ongenuanceerd zijn." Dick Molman, CEO van Sanoma Nederland, sloeg met zichtbaar plezier aan het voorspellen. Hij verwacht dat Rutte 1 de zomer niet haalt, door ruzie over de voorjaarsnota. De BTW-verhoging voor onder andere tijdschriften zal voorlopig van de baan zijn. TV kijken wordt socialer door de opkomst van het tweede scherm, het aantal tablets in omloop in Nederland zal verdubbelen en online wordt het grootste advertentie-mediumtype. Over social media zegt Molman: 'is het wel een medium en gaan wij er wel over?' Consumenten gaan stapje voor stapje betalen voor digitaal. Dagbladen en tijdschriften zullen verder versmelten. "Moeten we voorpagina's voortaan covers gaan noemen?" En onze hockeyers, zeilers, zwemmers en ruiters halen deze zomer olympisch goud.

Knotsgekke apparaten
Coca-Cola marketeer Constantijn Baarendse heeft een functie die langer is dan zijn naam: "Connection Planning & Media Manager North-West". Ook na zijn verhaal was het onduidelijk wat hij precies doet. "Content wordt liquid" was een van zijn abstracte projecties. Zijn opvallendste aankondiging was de opkomst van 'knotsgekke apparaten'. Coca-Cola gaat een frisdrankautomaat introduceren die meer dan 100 drankjes levert en waarmee frisdrankdrinkers bijvoorbeeld Cherry Coke en Fanta kunnen mixen en hun mengsel kunnen delen met hun vrienden. "Jullie propageren een actieve levensstijl terwijl jullie de dikmaker bij uitstek zijn", hield moderator Roderick Mirande van Adformatie de Cola-man voor, wat dreigde te ontaarden in een welles-nietes discussie.

Eerste scherm wordt tweede scherm
"Het is je gelukt geen seconde reclame te maken voor je eigen initiatief." Spreker Jeroen de Bakker kreeg een compliment van onze moderator. De oprichter van Lab 1111 had een serie prikkelende 'losse flodders' op het publiek afgevuurd. Non spot wordt groter dan spot en alleen e-commerce activiteiten zullen groeien. Het eerste (grote tv-) scherm wordt het tweede scherm en smartphones het eerste. Opvallende reclame wordt betekenisvolle informatie. En tenslotte: "Het vak moet af van het Big Idea-denken. Het gaat om Big Insights die niet alleen werken in vertelmedia, zoals tv." De op eigen initiatief door Lab 1111 gemaakte utility 'Boodschapp', een app die je helpt bewust boodschappen te doen, streek Unilever tegen de haren in en beleefde daarmee publicitair een goede start.

De preek en het ei van Ubachs
Wim Ubachs houdt een preek, grotendeels van papier. Hij vindt reclamebureaus overbodig, bepleit de introductie van een creative director bij adverteerders en spreekt over crisis als noodzakelijke pijn. Het publiek wordt onrustig van zijn lezing. "Ik dacht even dat ik in de kerk zat, maar dat zit ik ook echt." fluistert een vrouw achter me. Die ochtend is Ubachs bij de KvK geweest om zijn bedrijf met de titel 'het ei van Ubachs' op te richten. "Mensen zeggen, ik zeg niet dat ik dat ook denk, dat jouw tegendraadse filosofie is bedacht om jezelf weer op de kaart te zetten." poneert Roderick Mirande. En "ik zie jou niet bij een adverteerder werken." Gelukkig stond Ubachs niet veel later geanimeerd te praten aan de bar met (oud-)vakgenoten.

Middenklasse slecht af, Prem beter
Op de VAR-verklaring van Prem Radhakishun staat 'multimediaal informatie verstrekker'. Hij weet zeker dat hij volgend jaar de Gouden Koffiekop wint, want hij serveert naar eigen zeggen geen voorspellingen maar zekerheden. De onderklasse gaat klagen, de middenklasse wordt ontevreden. "Wat er economisch en maatschappelijk gaat gebeuren had u ook kunnen weten als u geïnteresseerd was geweest." Hij spreekt de aanwezigen aan als representanten van de middenklasse. "U praat niet met de onderklasse en ook niet met de elite. Het kabinet heeft maar één plek om te plukken en dat bent u." Schoonmakerskosten en energiebelasting zullen stijgen. Kinderopvang, verkeersboetes en vaardocumenten worden duurder. Maar de voedselprijzen dalen. "Dat is goed nieuws voor de onderklasse." De economie van de VS kruipt in oktober uit het dal. "De sanering die nu gebeurt is goed: het einde voor mensen die dachten dat ze als consultant uit hun nek konden lullen." Als afsluiting van zijn sardonische speech roept Prem de aanwezigen op te adverteren in zijn programma.

Gouden koffiekopje naar Brüggenwirth
Het Gouden Koffiekopje werd uitgereikt aan Jan-Willem Brüggenwirth, CEO van Radio 538. Zijn voorspellingen van vorig jaar waren verrassend raak gebleken. Zo voorspelde hij naast meer privacy issues met social media dat Rutte 31 december zou halen en zijn Saab de deur uit zou doen.

Op de foto: Dick Molman (Sanoma Media, links) en Roderick Mirande (Adformatie). Foto Chris van Houts.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie