Premium

Leeshemel in Tokyo

Alles wat met genoeg smaak en aandacht is geschreven, ontworpen en gedrukt wordt een luxeproduct.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ik ben in mijn idee van de hemel geweest. T-site Daikanyama is een boekwinkel zoals je er nog nooit een gezien hebt. Het is een campus midden in Tokyo, met binnenplaatsen, tuinen en terrassen tussen aan elkaar geschakelde witte paviljoens. Boeken, tijdschriften en schrijfwaren worden hier tentoongesteld als juwelen of kunstobjecten. 

Het summum is de lounge met vintage tijdschriften op de hoogste etage. De banken zijn hier van boterzacht leer, het licht is gedimd en het barpersoneel draagt vestjes met strik. Een cappuccino kost hier negen euro maar zet je op een wolkje zo lekker is ‘ie. 

Op de boekenplanken staan volledige jaargangen van bladen als Vogue, Playboy en National Geographic en allerlei obscure Japanse titels zoals Heibon Punch of Popeye. Ze staan opgesteld in van die stevige stoffen verzamelbanden die je vroeger als abonnee kon bestellen. De reeksen lopen terug tot diep in de jaren vijftig en zestig.

Het kiezen en volgen van een stijl is een serieuze zaak in Japan. Japanse lifestylebladen zijn instructieboekjes die in detail voorschrijven welke spullen je moet kopen om je aan de codes van jouw niche te houden. ‘Lifestyle navigation’ noemen ze dat zonder ironie bij deze boekwinkel. Daar hoort dus een bar/bibliotheek bij met de sfeer van een vijfsterrenhotel. 

Ik kreeg deze plek als tip van Marc Wesseling, een Nederlander die zo’n tien jaar geleden in Tokyo een reclamebureau begon met de naam Ultra Super New. Sinds ik T-site Daikanyama bezocht heb zie ik een toekomst vol hoop voor papier, boeken en tijdschriften. Alles wat met genoeg smaak en aandacht is geschreven, ontworpen en gedrukt wordt een luxeproduct dat zich onttrekt aan de digitale vluchtigheid. 

Ik zou heel graag ook zo’n leeshemel in Nederland willen hebben. Met hulp van Marktplaats ga ik alvast oude tijdschriften in verzamelbanden redden van de vergetelheid. Dan zoek ik een recent geopend Amsterdams luxehotel dat een fijne lounge heeft met lege boekenplanken, waar ik mijn collectie aan kan schenken. Daar maak ik dan mijn huiskamer van. En tot het zover is ga ik ieder jaar op pelgrimage naar Japan.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie