Marketing Pioneers 2010

Een verslag van Marketing Pioneers 2010. Hét evenement voor innovatieve marketeers. Met dit jaar als thema: Supersize your sales.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het programma begon wat later dan gepland. Rond één uur liepen de marketeers van uit het hele land langzaam de zaal in. De dag werd voorgezeten door digitale media pionier, Stephan Fellinger.

Pytch PeP talks
Het programma begon met de zogenaamde Pytch PEP talks. Een wedstrijd tussen jonge ondernemers die binnen 6 minuten een pitch moesten geven voor de gehele zaal, waarin zij aangaven waarom nou juist zij aanspraak mochten maken op de 2.500,- euro die Pytch als aanmoedigingsprijs beschikbaar stelde voor de winnaar. De prijs ging uiteindelijk naar Jan-Paul de Beer van het bureau Brandfighters. Ondanks dat Jan-Paul het spits moest afbijten, wist hij met zijn enthousiaste verhaal het publiek te overtuigen. Brandfigters linkt jonge filmmakers met grote bedrijven. Een ultieme integratie van crowd sourching en reclame. Met zijn succescases bij ondermeer Heineken liet hij zien dat het talent van de jonge filmmakers niet onderschat dient te worden en vaak resulteert in creatieve en kwalitatief hoogstaande producties. “Een win-win situatie’’ volgens Jan-Paul.

Rikkert Walbeek: Sales 2.0
Rikkert mocht het stokje van de energieke pitchers overnemen. Hij wist de zaal al snel op scherp te zetten toen hij de relatie tussen de sales- en marketingmensen beschreef. “Salesmensen zijn als superman: ze zorgen voor de omzet, ze zorgen er ondermeer voor dat de salarissen van de marketingmensen betaald kunnen worden. Marketing is meer als fast food: ‘’ het is even leuk, maar een uur later heb je weer honger”. Maar toch was er ook enige zelfkritiek. Rikkert, zelf een sales autoriteit, gaf aan dat het salesvak onvoldoende met de tijd mee was gegaan. “Sales is blijven hangen in 1.0, wij zijn toch nog te vaak die vertegenwoordiger die met twee koffertjes onder de arm bij de klant langs gaat”. Sales 2.0 kan naar zijn menig enkel floreren, wanneer er een goed huwelijk tussen sales en marketing ontstaat. “Echter, jullie (marketing) moet en ons vragen, en als jullie dat doen, beloof ik een fantastisch huwelijksnacht.”

Huib van Bockel: Red Bull
Na de pauze kreeg Huib van Bockel, marketeer van Red Bull, het woord. Opmerkelijk, want zo vaak treedt Red Bull niet naar buiten. Huub gaf zijn visie op marketing en trad daarbij buiten enkel voorbeelden van Red Bull, maar gaf ook aan waar de kracht van merken als Apple en Ben & Jerry lag in zijn filosofie. Hij illustreerde zijn visie aan de hand van de Brand Bank Account. Een simpel balans schema tussen geven en nemen. Hij verteld hoe ze met Red Bull (een low involvement product) toch zorgde voor een emotionele betrokkenheid bij de doelgroep. Namelijk door te geven. Door te kijken waar zij als merk een meerwaarde konden leveren voor de klant.

Leen Zevenberg : Inspirerend ondernemerschap
Leen Zevenberg was de volgende spreker die mocht aan treden. Onder vele bekend, door zijn boek: “” . Leen, zelf succesvol ondernemer, gaf een betoog over inspirerend ondernemerschap. Dit deed hij op een dusdanig wervende en enthousiaste manier, dat toen Stephan Fellinger (dagvoorzitter) het podium kwam oplopen om de resterende 4 minuten van Leens tijd te gebruiken voor vragen, de hele zaal massaal aangaf liever nog vier minuten naar het verhaal van Leen te luisteren. Leen sprak over hoe je creativiteit stimuleert binnen een organisatie. hij zette zich hierbij af tegen het traditionele “9 tot 5” mentaliteit. Volgens Leen is iedereen creatief. In ieder geval geweest, als kind. Vervolgens leer je jezelf aan hoe je bepaalde impulsen moet beperken, door opvoeding, wetten en stigma’s. Dit moet je voor een deel ontleren.
Het gegeven dat blije en gepassioneerde medewerkers beter werken dan andere, is volgens Leen een belangrijk om in te zien. Als je dit weet kun je gaan bouwen aan wat hij een “sprankelende” organisaties. Je merkt aan Leen dat hij zelf ook gepassioneerd met zijn werk bezig is, hij neemt iedereen mee in zijn verhaal. De energie spat er vanaf. De zaal nam dan ook met staande ovatie afscheid van Leen.

The Challenge
In het volgende onderdeel namen drie bedrijven de uitdaging aan om een oplossing te formuleren voor 6 prangende dilemma’s waar de moderne marketeer mee wordt geconfronteerd. Zij presenteerden hun aanpak, visie of creatieve invulling. De deelnemende bedrijven waren: Energize, GX en info.nl.
Met name de presentatie van Energize viel op. “We gaan toe naar een wereld zonder reclame”, zo luidde de boodschap. Dat heeft te maken met manier waarop wij nu reclame maken. Dit is gebaseerd op “interuption”, of sterker nog “lastig vallen”. Reclame is gebaseerd op de wet van massa, dat werkt simpelweg niet meer.
Wat we moeten doen is luisteren naar de klant. Pas dan kun je relevant aanwezig zijn voor de klant en op een authentieke wijze participeren.

David Meerman Scott: The new rules of Marketing & PR
Het slotstuk van de dag werd gegeven door David Meerman Scott. De Amerikaanse marketing goeroe liet zien dat de veranderingen in marketing grensoverschrijdend zijn. Dat van Letland tot Kroatië, tot Detroit het medialandschap drastisch aan het veranderen is. Zoals de titel van zijn verhaal al aangaf, zijn met deze veranderingen in het medialandschap ook de regels voor marketing en PR veranderd. Dat betekend overigens niet per definitie dat traditionele media stervende zijn. Het betekend echter dat je op een andere manier met de consument moet omgaan, nieuwe media bieden hier goed de kans voor.
De tijd van “schreeuw-reclame” is voorbij, “You have to earn attention. The way to do that, is to publish. On the web you are what you publish.”
Bedrijven moeten de touwtjes laten vieren, ze moeten dusdanig relevant zijn voor de klant, dat deze als ambassadeur gaat functioneren. “Encourage sharing, Stimulate the word of Mouse”.

Marketing Pioneers 2010, was een succes. Goede sprekers, enthousiaste bezoekers. Complimenten voor de organisatie en de sponsors die het mogelijk hebben gemaakt.
Volgend jaar weer!

voor de foto's
voor de compilatievideo

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie