PR: what’s in a name?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Of in een afkorting, in dit geval. Is PR nog wel voor iedereen synoniem met Public Relations? Of staat het nu vooral voor PageRank? Ik heb het gevoel dat beide PR’s steeds dichter bij elkaar komen, naar mate de online reputatie voor een organisatie belangrijker wordt. PageRank immers, is dé methode om pagina’s op internet te ordenen naar belangrijkheid. De PageRank van een bepaalde pagina kan worden opgevat als de waarschijnlijkheid dat een willekeurige surfer op deze pagina terecht komt. En in dat opzicht komt het wel degelijk sterk overeen met één van de doelstellingen van PR: namelijk gevonden worden.

Natuurlijk PR is veel meer, en er is op diverse communicatie- en marketingblogs al vele malen gediscussieerd over wat PR is of eigenlijk zou moeten zijn. En ik denk dat er ook nu weer genoeg mensen het hardgrondig oneens met me gaan zijn. “PR betekent luisteren, transparant zijn, open en eerlijk zijn, in dialoog gaan met je relaties, met je publiek”. Maar PR, als instrument, betekent ook dat je je organisatie graag zo positief mogelijk- binnen die eerlijkheid, transparantie en openheid - onder de aandacht brengt. Dat je aardig gevonden wilt worden, dat je wilt dat je producten, diensten en denkbeelden, zo breed mogelijke acceptatie ondervinden, bij de voor jouw relevante mensen. En vooral dat je ook gehoord, gezien en gevonden wordt.

Woordhoorders
Public Relations wordt in het Nederlands van oudsher gedefinieerd als het structureel bevorderen van wederzijds begrip tussen een organisatie en zijn publieksgroepen. In dat opzicht is PR 1.0 dus niet anders dan PR 2.0, of het zou zo moeten zijn dat het denken in groepen wellicht al achterhaald is, en dat er nu veel meer in individuen gedacht wordt. Groepen bestaan denk ik nog steeds, alleen zijn ze van steeds wisselende samenstelling. Maar dat ‘wederzijds’ in deze definitie is nu eigenlijk beter mogelijk dan ooit. De zender en ontvanger zijn nu meer dan ooit gelijkwaardig. Woordvoerders zijn daarom minder belangrijk geworden dan Woordhoorders. Luisteren naar je publiek, in een één op één interactie, kán nu niet alleen, maar moet ook. Want die ene persoon kan binnen een dag een groep zijn. Luisteren en vervolgens daar in je gedrag ook iets mee doen (waar mogelijk en zinnig) zijn essentiële voorwaarden voor PR 2.0.

“Be Good and Tell it” luidt het aloude adagio van PR. “Be Good” betekent luisteren en je netjes gedragen. Het ‘tell it’ is open communiceren. Bloggen, twitteren, deelnemen in sociale netwerken, allemaal van belang om je aanwezigheid, je zichtbaarheid en je PageRank op te voeren. ‘Telling it’ is makkelijker dan ooit. Gehoord worden daarentegen steeds moeilijker. Dus vertellen we onze boodschappen overal waar we maar iemand van onze doelgroep, direct of indirect verwachten aan te treffen. “Hoort zegt het voort!” Dat kan geen enkele organisatie op eigen kracht alleen. Dat werkt alleen als anderen ook gaan vertellen hoe goed jij bent. Dus moeten we onze boodschappen op maat maken om door te geven, nauw aansluitend bij wat iemand wil horen en wat iemand zou willen doorvertellen. Virals, video’s, discussiefora’s, recensie-sites, sociale netwerken… als de boodschap maar doorgegeven wordt. Hierbij werken de wetten van de grote getallen, kritische massa’s, hefboomwerkingen e.d. Op hoe meer plaatsen je te vinden bent, hoe groter de kans is dat iemand doorverwijst, en hoe beter het resultaat van je PR. Het succes van Public Relations wordt daarmee direct gereflecteerd in PageRank. Public Relations = PageRank. Q.E.D.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie