QR code scannen weer leuk door Mobile Coupons

Gratis is voor Nederlanders al snel goed, maar dat gratis ook negatief kan uitpakken blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat veel consumenten de –Gratis- QR code scanner app van hun smartphone of tablet hebben gehaald. De belangrijkste reden hiervoor is dat scans van QR codes totaal niet opleverde wat men ervan had verwacht. Geen wonder dat consumenten dan afhaken.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Is hier de Wet van de remmende voorsprong van toepassing? Welnee. De QR code is nog steeds het enige algemeen- en wereldwijd geaccepteerde instrument om print en digitaal met elkaar te verbinden. Bovendien gaat scannen en informatie ophalen een stuk sneller en heeft de QR code er zoveel extra functies bijgekregen dat de waarde ervan door de jaren heen alleen maar groter is geworden.

Zolang Jan en Alleman gratis QR codes kan blijven fabriceren en publiceren, zonder zich af te vragen of de content wel klopt bij de verwachting van degene die de moeite doet om de code te scannen, zal het hier en daar nog wel eens verkeerd gaan.  Dat is jammer, maar gelukkig zijn de meeste knutselaars zelf gestopt en kom je steeds meer QR codes tegen die er werkelijk toe doen. QR codes die toegang verschaffen tot relevante informatie. QR codes die verbinden met content die past binnen de context, tijd en plaats. Kortom, QR codes en content die mensen blij maken, inspireren en aanzetten tot actie. Bij het gebruik van digitale coupons bijvoorbeeld.

Al zijn traditionele waardecoupons hier te lande niet erg populair, Nederlanders gaan voor gratis en voor kortingen. Bovendien ze zijn ondertussen (bijna 75%) gewapend met een smartphone of tablet. Ideale condities waardoor de inzet en het gebruik van mobile coupons snel aan populariteit zal winnen.

Mobile coupons (in eigen beheer) hebben enorme voordelen ten opzichte van traditionele uitknip of scheurbonnen. Behalve de snelheid waarmee ze geproduceerd- en aangepast kunnen worden is het mogelijk digitale coupons een viraal karakter mee te geven door ze te laten delenvia social media. Nog leuker voor eindgebruikers wordt het scannen van een QR code coupon waaraan een spelelement is toegevoegd zoals “Kras en Win”. Een applicatie die na het scannen van een QR code een schermpje oplevert dat je door te ‘krassen’ laat zien of je winnaar bent of niet.

Cross mediale toepassing: Mobile coupons hebben nog een ander groot voordeel. Je kunt ze overal via de QR code op elk bedrukbaar mediumtype en zonder meerkosten inzetten. Vooral retailers, horecabedrijven en dienstverleners krijgen met mobile coupons weer een marketinginstrument in handen waarmee ze consumenten weer in de ‘winkel’ kunnen krijgen.

Wat zijn QR codes leuk ;-)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie