Premium

Forse belastingverhoging op frisdrank heeft beperkte invloed op consumptie

Maar 29 procent van de consumenten zegt minder frisdrank te drinken vanwege de belastingverhoging van 9 naar 26 cent per liter.

Niet minder cola
Shutterstock

Adformatie-MSI-ACI-consumentenpanel

Hoewel 74 procent van alle Nederlanders bekend is met de belastingverhoging die het rijk doorvoert op alcoholvrije dranken, waaronder frisdrank en alcoholvrij bier, lijkt het effect van die verhoging (toch een forse, van 9 naar 26 cent per liter), niet al te spectaculair. Bijna de helft van de mensen (49 pct) is negatief (of zelfs zeer negatief), over de belastingmaatregel en 42 procent zegt als gevolg van de belastingverhoging geen druppel minder frisdrank of alcoholvrij bier te drinken. Dat blijkt uit consumentenonderzoek (N=508) dat in samenwerking met Adformatie werd uitgevoerd door MSI-ACI. Dit zijn de belangrijkste cijfers uit het onderzoek:

De belasting op alcoholvrije dranken, waaronder frisdrank en alcoholvrij bier, gaat omhoog van 9 cent naar 26 cent per liter

Wel bekend                                                                       74%

Niet bekend                                                                       26%

Positief of zeer positief                                                       30%

Negatief of zeer negatief                                                    49%

Ik zal hierdoor minder frisdrank consumeren                        29%

Ik zal hierdoor niet minder frisdrank consumeren                 42%

Bij het uitsplitsen naar specifieke doelgroepen, valt op dat ouderen (55+) meer dan gemiddeld not amused zijn met de belastingverhoging. Terwijl jongeren (18-35) en mensen in de grote steden enthousiast(er) zijn over de maatregel. Gekeken naar de regio, zijn het vooral consumenten in het zuiden van Nederland die gekant zijn tegen de belastingverhoging.

Vier wetswijzigingen onder de (consumenten)loep

In de survey werden vier wetswijzigingen c.q. overheidsmaatregelen voorgelegd die consumenten (en daarmee dus ook merken en marketeers) raken. Bij de start van ieder nieuw jaar zien we immers vaak veranderingen in de wetgeving, en 2024 is daar geen uitzondering op. Het doel van het onderzoek is om inzicht te krijgen in de publieke perceptie en de mogelijke aanpassingen in hun gedrag. Los van de belastingverhoging op alcoholvrije dranken, vroegen we naar de volgende issues:

  • De zogeheten Nutri-Score gepromoveerd tot officieel keurmerk
  • Verbod op E-sigaretten met smaakjes
  • Verbod op wegwerpbekers en -bakjes van plastic bij horeca, evenementen, kantoren, instellingen, verenigingen en sportclubs

Gezonde keuzes maken

Januari is de maand waarin we – ook wat gezondheid betreft – weer even de tering naar de nering proberen te zetten. Januari 2024 is ook de maand waarin gezondheidskeurmerk Nutri-Score (van groen tot rood, van A tot E), is gepromoveerd tot officieel keurmerk dat mensen moet helpen gezonde keuzes te maken als ze levensmiddelen kopen.

Daar is een hoopvolle 63 procent van de consumenten mee bekend. Bovendien is 48 procent van de mensen (zeer) positief over deze stap. Maar bij de praktische gevolgen zakken de cijfers toch wel wat in hoor, want maar iets meer dan een derde (35 procent), zegt zich ook te zullen laten leiden door de Nutri-Score (‘oh groen, in mijn karretje, oh rood, koop ik niet’). Ongeveer evenveel mensen (33 pct) verwacht dat de Nutri-Score geen enkele invloed heeft op wat er in de boodschappenmand gaat. De cijfers op een rijtje:

De Nutri-Score wordt het officiële keurmerk dat mensen moet helpen gezonde keuzes te maken als ze levensmiddelen kopen

Wel bekend                                                                       63%

Niet bekend                                                                       37%

Positief of zeer positief                                                       48%

Negatief of zeer negatief                                                     15%

Het zal invloed hebben op mijn boodschappen                     35%

Het zal geen invloed hebben op mijn boodschappen            33%

 

Specifieke doelgroepen wijken niet veel af van de genoemde percentages. Eén ding is misschien wel het vermelden waard, want jongeren (18-35) denken wel (of in ieder geval meer dan gemiddeld) dat de Nutri-Score invloed zal hebben op hun boodschappengedrag.

Vapen
Vapen Shutterstock

Vapen zonder smaak

Het verbod op e-sigaretten met smaakjes is veel in het nieuws geweest en dat zie je ook terug in de bekendheid met het verbod: 85 procent. Een ruime meerderheid is ook (zeer) positief over het verbod: 71 procent. Weinig verdeeldheid hier, slechts één op de tien is er negatief over. En veel consumenten denken ook dat het zal werken. 49 procent zegt namelijk dat ze verwachten dat jongeren hierdoor minder zullen vapen. Een kwart denkt dat het verbod niets uithaalt. De cijfers onder elkaar:

E-sigaretten met smaakjes worden verboden. Dit moet de zogeheten vapes minder aantrekkelijk maken voor jongeren

Wel bekend                                                              85%

Niet bekend                                                              15%

Positief of zeer positief                                              71%  

Negatief of zeer negatief                                           10%

Jongeren zullen hierdoor minder vapen                     49%

Jongeren zullen hier niet minder door vapen              26%

 

Een signficant verschil is waarneembaar op de verwachting van jongeren of het verbod zal werken. 62 procent van hen, heeft daar wel fiducie in, tegenover het gemiddelde van 49 procent. % van het totaal. Dat vertrouwen hebben 55-plussers gek genoeg veel minder: 39 procent. Hoewel zowel hoog als laag opgeleid in meerderheid voor het verbod zijn, is hoog opgeleid toch wel een veel vuriger voorstander.

Plastic wegwerp

Tot slot het hoofdpijndossier zwerfvuil c.q. plastic troep. Vanaf het begin van dit jaar is het gebruik van wegwerpbekers en -bakjes van plastic (geheel of deels) verboden bij horeca, evenementen, kantoren, instellingen, verenigingen en sportclubs. Een bekend issue, want 81 procent van de Nederlanders is hiervan op de hoogte. En het is een positieve ontwikkeling vindt meer dan de helft (54 pct). Nog meer goed nieuws, Nederland denkt ook dat het helpt. 53 procent zegt namelijk te verwachten dat hij hierdoor minder wegwerpproducten zal gebruiken. De cijfers:

Wegwerpbekers en -bakjes van plastic (geheel of deels) worden verboden bij horeca, evenementen, kantoren, instellingen, verenigingen en sportclubs

Wel bekend                                                                                 81%

Niet bekend                                                                                 19%

Positief of zeer positief                                                                 54%

Negatief of zeer negatief                                                              21%

Ik verwacht hierdoor minder wegwerpproducten te gebruiken         53%

Ik verwacht hierdoor niet minder wegwerpproducten te gebruiken   18%

 

Een open deurtje dat door het onderzoek wordt bevestigd: hoog opgeleid Nederland heeft vaker een (zeer) positief gevoel over de maatregel dan gemiddeld: 63 versus 54 procent.

Over het Adformatie-MSI-consumentenpanel

In samenwerking met MSI-ACI voert Adformatie iedere twee weken een consumentenonderzoek uit naar aanleiding van de marketingactualiteit.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie