Dentsu verwacht dat adverteerders volgend jaar 4,6 procent meer uitgeven

Dentsu voorziet stijgende uitgaven aan digital advertising, retail media en connected tv.

Mediabureau Dentsu verwacht dat de wereldwijde advertentiemarkt volgend jaar aantrekt. Het bedrijf rekent op een groei van 4,6 procent ten opzichte van dit jaar. De groei komt - zo denkt Dentsu - vooral omdat adverteerders meer gaan uitgeven aan retail media, connected tv en digital advertising.

Verwachte groei blijft afnemen

Voor dit jaar verwacht Dentsu totaal 2,7 procent groei in de wereldwijde advertentiemarkt. Die schatting is het laagst van de vier grote mediabureaus, meldt vaktitel MediaPost. En hoewel Dentsu er dus op rekent dat 2024 meer groei gaat opleveren, blijft het bureau zijn verwachtingen naar beneden bijstellen. In januari dit jaar voorspelde het bedrijf nog een groei van 5,8 procent in 2024. Dat cijfer is in de kwartalen erop bijgesteld naar 5,1 procent, 4,8 procent, 4,7 procent en nu dus 4,6 procent. 

Het lichte pessimisme wijt Dentsu aan de vertragende wereldwijde economie, waarin meer adverteerders beter op de reclamebudgetten letten.

Piek in sportzomer

Vooruitblikkend op 2024 verwacht Dentsu dat het derde kwartaal de meeste groei in advertentie-uitgaven laat zien. In dat kwartaal staat een zogeheten sportzomer op de planning, met de Olympische Spelen, de Paralympics en EK voetbal. Het derde kwartaal noteert volgens de verwachtingen van het mediabureau een groei van 5,3 procent in advertentie-uitgaven, tegenover zo'n vier procent in de andere kwartalen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie