Tweakers stopt met thirdpartytracking en cookiemuur

De Nederlandse techwebsite - onderdeel van DPG Media - zegt dat sommige adverteerders door de keuze stoppen met adverteren.

Afbeelding: DPG Media

De Nederlandse techwebsite Tweakers.net stopt binnen enkele weken volledig met thirdpartytracking en zijn cookiemuur. Het huidige advertentiesysteem van Google maakt plaats voor een nieuw advertentiesysteem dat geen thirdpartytracking cookies gebruikt. Dat meldt Tweakers-hoofdredacteur Wout Funnekotter in een blogpost.

Tweakers gaf een jaar geleden aan dat het wilde stoppen met thirdpartytracking. In augustus vorig jaar stopte het veelgebruikte Tweakers-forum met thirdpartytracking en naar verwachting volgt binnen anderhalve maand de algemene website. Funnekotter geeft aan dat het Tweakers-team 'enorm blij' is met deze ontwikkeling. Tweakers is qua bezoekersaantallen de grootste technwebsite van Nederland en sinds een paar jaar onderdeel van DPG Media. 

Optionele cookies voor bijvoorbeeld YouTube

Het nieuwe advertentiesysteem deelt geen gebruikersdata met externe partijen. Websitebezoekers kunnen via een balk onderin de website optioneel toestemming geven voor thirdpartycookies, bijvoorbeeld YouTube. Die toestemming is nodig om een video-embed mogelijk te maken. 

Ook optioneel is het toestemming geven voor relevantere advertenties. Tweakers biedt die keuze om frequency capping en contextuele advertenties mogelijk te maken. Dat eerste zorgt ervoor dat de websitebezoeker niet te vaak dezelfde reclame te zien krijgt, het tweede stelt de website in staat om reclames te tonen die passen bij de bezochte tweakers-pagina's. Zo kan een smartphonefabrikant gericht zijn nieuwe toestel onder de aandacht brengen, bijvoorbeeld.

Sommige adverteerders stoppen

Hoofdredacteur Funnekotter schrijft de meeste adverteerders overtuigd te hebben om mee te doen aan het nieuwe systeem door het 'eerlijke verhaal te vertellen.' In zijn blogpost legt hij uit: 'Het is onvermijdelijk dat er dingen gaan veranderen in de wereld van online adverteren en veel grote techbedrijven zijn op zoek naar oplossingen om gericht te kunnen adverteren zonder mensen te volgen. Door met ons mee te doen, kunnen zij hierin voorop lopen, in plaats van achteraf verrast te worden.'

Sommige adverteerders stoppen door het nieuwe advertentiesysteem met adverteren op Tweakers, meldt Funnekotter. Hij zegt dat jammer te vinden maar erin te geloven dat de nieuwe strategie op de lange termijn de beste keuze is.

Advertentievrijmodel voor abonnees

Tweakers-bezoekers die helemaal geen advertenties willen zien, kunnen al een tijd een abonnement vanaf drie euro per maand afsluiten. Dergelijke abonnementen blijven bestaan. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie